www.vakantiehuizenlapalma.nl

Vissen op Makohaai op La Palma. Dat ging maar net goed.

Naschrift:  sommige types leren het nooit !

Het feit dat mijn ouwe heer het onderstaande avontuur na kon vertellen zonder al te veel schade heeft de nodige hilariteit veroorzaakt. Niet in het minste bij ons, de hoofdrolspelers. Minus die haai dan. Hoewel die is uiteindelijk ook weer onthaakt en vrolijk weggezwommen. We hebben wat afgelachen. Eerst al van pure opluchting op de boot. En later bij het vele terugkijken van de video.

Aanvankelijk dachten we dat het alleen ging om wat schade aan zijn hand. We hebben er nog serieus over gedacht om na het incident gewoon door te vissen met een doek en wat tape er omheen gewikkeld. Uiteindelijk toch maar besloten om terug te varen om de boel te laten hechten. Later op de dag kwamen ook een geweldige bloeduitstorting op zijn borstkast en de gekneusde ribben te voorschijn. Hilarisch om te zien hoe hij verrekte van de pijn tijdens het lachen om de video. En toch telkens opnieuw die opname terugkijken. Later tijdens het douchen voelde hij ook twee uitstulpingen in zijn liezen; dubbele liesbreuk. Volgens hem heb ik te hard aan zijn benen getrokken. Hoe het ook komt, zo amusant als in het begin, vinden we het inmiddels niet meer. Omdat er wat complicaties zijn met zijn bloedstolling en hartslag, moest ouwe Flo eerst een pace-maker eer hij aan die dubbele liesbreuk geopereeerd kan worden. Had hem zojuist aan de lijn. De electronica zit sinds gisteren in zijn lijf. Nu wachten tot hij aan die breuken geopereerd kan worden.

Als het te lang duurt, wilde meneer toch maar even in de tussentijd op La Palma langskomen om te vissen. Dacht het niet. Z'n darmen komen er nu al uitzetten bij de minste inspanning. Moet je hier komen vissen. Gegarandeerd dat hij er weer iets groots aan krijgt. Geen sprake van. "Ja maar ik krijg binnenkort een speciale broekband aangemeten die alles binnen moet houden tot de operatie", sputterde hij tegen." Pfff….Sommige types leren het nooit !!!

Over boord getrokken door Mako haai op La Palma

Jig voor het vissen op Reuzenpijlinktvis op La Palma.

We zijn op het moment helemaal in de ban van het vissen op reuzenpijlinktvissen op La Palma. Verleden week ving Dennis per ongeluk eindelijk zo'n monster uit de diepzee. Arie haakte er van de week drie. Twee er van kreeg hij tot 5 meter onder de boot. Maar met de voorslag al op de reel, schoten ze beiden los. 'Bovenaan de zelfgeknutselde jig twee extra 12/0 haken erbij.' Dat was de oplossing volgens Arie en ondergetekende. Arie zijn vakantie zat er op. Maar mijn ouwe heer arriveerde. Mooi proefkonijn. Ik heb verleden jaar van Henk een fraai wit overhemd gekregen. Nog nooit aangehad. Maar leek me vandaag een goede gelegenheid om hem aan te doen tijdens het vissen op reuzeninktvis. Tot grote hilariteit van de rest van de familie.

Joop in gevecht met een makohaai op La Palma.

Gisterenmiddag gingen we een paar uurtjes vissen. Er stond echter een puist wind en flinke golven op het diepe water. Toch maar die aangepaste  jig laten zakken. Bam, direkt een Boca Dulce haai gehaakt aan de twee extra haken . Een Boca Dulce is een diepzee haai die naar je hapt als een hond. Gezien de wind en golven leek het ons niet verstandig om foto's van deze haai te maken. Joop had er al eens één gevangen. De haai dus maar zo snel mogelijk onthaakt en de vrijheid gegeven.

Mako haai naast de boot op La Palma.

Vanmorgen in de herkansing. Op de zelf geknutselde reuzeninktvis jig van een kilo een bonito en een grote makreel geschoven. Driekwart meter aas werd met een rot vaart de diepte ingestuurd. Maar na honderd meter liep er geen lijn meer van de reel. Opgevangen door een inktvis? Zo ondiep? Maar er was helemaal geen contact met de jig of vis. Doorgebeten?  Dan hangt er ineens uit het niets op 40 meter van de boot een mako haai in de lucht. En kaboem nog een keer komt de Saddam Hoessein der vissen helemaal uit het water zoals alleen een mako haai dat kan.

(H)aai op La Palma. !

Sh*t, er ligt nog een hengel op een diepte van 600 meter. Chaos dreigt. Snel aan de andere lijn een lege (drijf)fles gebonden en er vandaan gevaren. De Mako teste mijn ouwe heer tot het uiterste maar uiteindelijk had hij de mako naast de boot. Die ouwe is best wel gek van foto's. Gisteren al een haai teruggezet zonder foto's. Maar hier moest en zou hij foto's van maken. Ik heb vroeger al eerder op mako's gevist uit een klein bootje en weet hoe onberekenbaar deze vissen zijn. Dat weet ouwe Flo nu ook !

Wilde mako haaii naast de boot op La Palma.

Ondanks diverse waarschuwingen dat je met een mako alles kon verwachten en dat je op je uiterste hoede moet blijven ging het fout. In zijn vermoeidheid had hij toch de lijn om zijn vingers gekregen. En toen de mako geheel onverwacht explodeerde ging mijn papa mee over boord. Gelukkig  kreeg zoonlief hem op tijd te pakken en schoot de lijn van zijn vingers …..  Toen hij weer aan boord was gehesen was het eerste wat hij zei: " Hij zit er nog aan!" Nadat onze waterman even had zitten bijkomen van de schrik heeft hij de hengel weer overgenomen. Best wel trots op die ouwe. Toevallig had ik van de week nog gevraagd hoe oud hij eigenlijk was.  Achtenzeventig.  Mooie leeftijd.  Dat had ik dan op zijn grafsteen kunnen beitelen. Of krijg je geen grafsteen bij een zeemansgraf? Morgen gaan we weer op reuzenpijlinktvis. Denk echter niet, dat als we een haai haken, hij er mee op de foto wil.

Man overboord op La Palma.

Toen we thuis kwamen verbaasde het Patricia dat mijn overhemd er nog zo schoon uit zag. De kleding van die ouwe echter niet. Die zat onder het bloed. Zijn eigen bloed wel te verstaan. Beetje gehavende vingertjes.  Zitten nu wat hechtingen in. En ik denk dat hij morgen wat moeite zal hebben met uit bed komen. Ribbenkast heeft het wat te verduren gehad. Vooral lachen doet pijn. En dat hebben we (opgelucht) heel wat gedaan bij het terug kijken van de video opnamen.

Met nat pak en licht gehavend gewoon weer opnieuw in gevecht met de mako haai op La Palma.

Met nat pak en licht gehavend gewoon weer opnieuw het gevecht aangaan met de mako haai. Respect ouwe !

Video, Dat ging maar net goed !