www.vakantiehuizenlapalma.nl

Rondwandeling Los Llanos – barranco de Las Angustias – Los Llanos op La Palma. W10

Startpunt rondwandeling Barranco de las Angustias op La Palma

beginpunt : Oostelijke einde van Avenida Enrique Menderos in Argual (Los Llanos)

eindpunt : Oostelijke einde van Avenida Enrique Menderos in Argual (Los Llanos)

afstand : 15 kilometer

Rondwandeling Los Llanos Barranco de Las Angustias op La Palma.

tijdsduur : 6 uur

signalering:  LP PR 13- Barranco de las Angustias (voorheen PR LP 13.2) GR 130

hoogteverschillen :totaal stijgen 350 meter, totaal dalen 350 meter

zwaarte : zwaar

bar restaurant : In Argual en Los Llanos

watertappunt : nee

bushalte : Busstation in Los Llanos ( Met de bus kun je de wandeling hier beginnen en eindigen)

La Palma wandlen. Afdalen via de PR LP 13 van Los Llanos in de barranco de La Angustias

Deze rondwandeling kun je beginnen aan het einde van Avenida Enrique Menderos in Los Llanos (Argual). Vanaf het uitkijkpunt aan het einde loop je 200 meter terug naar het tweede geasfalteerde  zijstraatje rechts tussen het woonhuis en de grote natuurstenen muur. Dit straatje zonder naambord (Calle Goya) loopt, na een klein stuk steil omhoog, dood voor auto’s maar er gaat een smal wandelpaadje tussen de huizen rechtdoor. Na dertig meter links en na 150 meter aan het eind rechts. Nu bevind je je op een onverharde piste (Camino Morriña) tussen bananenplantages. Vanaf hier is het als maar rechtdoor. Na dit onverharde pad ga je rechtdoor over het geasfalteerde weggetje Camino Canatadores. Deze gaat vervolgens automatisch over in Calle La Viña. Hier pik je dan ook de wandelroute PR LP-13 op.

Wandelen in de droogstaande bedding van de Rio de Taburiente in de barranco de Las Angustias op La Palma.

Je volgt dit pad tot onder in de barranco de Las Angustias in de rivier bedding. Hier gaat de route PRLP-13 stroomopwaarts naar links. Dit doe je echter niet want onze rondwandeling gaat naar rechts verder. Stroomafwaarts dus, richting de Atlantische oceaan. Op oude kaarten is te zien dat dit ooit een bestaande wandelroute is geweest, de PR LP 13.2. Misschien doordat er gewerkt wordt aan de renovatie van een oud wateraftappunt in de rivierbedding, of door de aanwezigheid van een seismografisch centrum langs de bedding, wordt deze route niet meer aangegeven.

La Palma wandelen. In de barranco de las Angustias liggen enkele finca's langs het riviertje.

Leuk om te zien is dat de rivier ondergronds verder stroomt. Wanneer er bij de grote parkeerplaats geen water te zien is in de bedding, verschijnt er vaak iets stroomopwaarts toch weer een beekje. Er staan onder in de barranco een aantal avocadoplantages die dankbaar gebruik maken van de nabijheid van het water. Er zijn onderweg twee kleine obstakels. Allereerst is er een kleine waterval die je ruim aan de rechterkant kunt passeren. Verder is er het oude wateropvang en aftappunt in de bedding dat momenteel gerestaureerd wordt. Het zou misschien kunnen zijn dat de hekken in het weekeinde dicht zijn. Maar door de weeks als er gewerkt wordt kun je het zonder problemen passeren en moet je aan de linkerkant verder het pad de bedding weer in vervolgen.

La Palma wandelen. Verspreid langs de hellingen staan Canarische palmbomen.

Vanaf hier zie je steeds meer waterleidingen de bedding kruisen. Sommigen nog in gebruik anderen totaal vergaan. Er is goed te zien hoe belangrijk het water in deze barranco voor de eilanders altijd al is geweest. Evenwijdig aan de linker steile rotswand vervolgt ook het betonnen kanaal zijn weg. Wat een gevaarlijke klus moet dat vroeger geweest zijn om die aan te leggen.

La Palma wandelen. Cascada de Chucho.

Hoe verder stroomafwaarts des te breder de Barranco de las Angustias wordt en de hellingen schaarser begroeid.  Wat opvalt zijn de diepe verticale groeven in de hoge en steile rotswanden die door regenwater gedurende honderdduizende jaren zijn uitgesleten. Je ziet hier ook steeds duidelijker de sporen van menselijke aanwezigheid zonder iemand tegen te komen.

De barranco de Angustias wordt stroomafwaarts steeds droger en desolater

Op een gegeven moment passeer je het kerkje van Angustias, dat zich dan rechts boven je bevindt, maar slecht is te zien. Even later loopt er een gegalvaniseerde metalen voetgangers brug over de barranco. Even voor deze brug kun je links uit de barranco klimmen. Over de brug loopt de rood-wit gemarkeerde wandelroute GR130. Deze volg je naar links bergopwaarts en brengt je zo weer terug naar Argual. Om bij het beginpunt en auto uit te komen moet je in de bebouwde kom aangekomen links aanhouden. De rood-wit aangegeven route gaat naar rechts richting busstation.

Op de klim omhoog via de GR 130 naar Los Llanos heb je zicht op de monding bij Puerto de Tazacorte.

wandelinfo                  wandelroutes                    home                     wandeltips