www.vakantiehuizenlapalma.nl

Vervroegd pensioen en het La-Palma-Leven-Gevoel

René in bubbelbad op La Palma

Vrij regelmatig worden wij door vaste gasten benaderd die informeren hoe het met ons gaat. Vandaar onderstaand verhaaltje.

Het jaar 2020 zag er qua boekingen zeer veel belovend uit en zelfs winter en voorjaar 2021 waren al voor een groot deel volgeboekt. Tot half maart waren we inderdaad druk met gasten ontvangen en gedag zeggen. Dat is sindsdien wel drastisch veranderd. Eerst een lockdown in Spanje waardoor mensen vervroegd, met de laatste vlucht, naar huis moesten of niet konden komen. Vervolgens ging La Palma open en begon Transavia in juli wederom te vliegen en kwamen onze gasten weer. Helaas, gaf het RIVM, in haar oneindige wijsheid, in augustus heel Spanje code oranje. Dit, terwijl er op La Palma werkelijk niets aan de hand was. Maar ja, de reserveringen konden we voorlopig wel doorstrepen. Afgezien van af en toe een paar gasten die via Duitsland, Engeland, Tenerife en Gran Canaria kwamen. Want Transavia vloog niet meer rechtstreeks op La Palma.

Dragos Salvatierra op La Palma
Cueva de Candelaria op La Palma.
Canarische palm bij San Andres op La Palma

Inmiddels was La Palma volkomen covid-vrij. Terrasjes, restaurants en attracties zijn open. België verklaarde zelfs La Palma het enige gebied met code groen in Europa, De Spaanse regering geeft de eilanden ook code groen evenals Duitsland en Engeland. Er komen ook weer cruiseschepen naar La Palma. Er scheen weer licht aan het eind van de tunnel.

Boem, de Nederlandse regering zag dat het leek dat Trump op 3 november de Amerikaanse verkiezingen dreigde te gaan winnen. Werden vervolgens helemaal gek en gaven de Nederlanders het dringende advies om tot half januari niet naar het buitenland op vakantie te gaan. Dus nu ( begin november) boeken Nederlanders massaal vakanties naar Curacao waar de besmettingen de laatste tijd flink zijn opgelopen. Maar naar La Palma, waar het aantal besmettingsgevallen al tijden vrijwel nihil is, zou je beter niet kunnen gaan ? Leg het maar uit.  Alles is tegenwoordig politiek en draait om geld, helaas. Gelukkig voor ons zijn er nog mensen die zich niet bang/gek laten maken, die zelf nadenken, afwegingen maken en nog wel naar La Palma komen.

Op het strand playa de nogales op La Palma
Patricia in barranco del agua op La Palma

Gelukkig hebben wij in augustus al tegen elkaar gezegd dat het we tot zomer 2021 wel erg rustig zullen krijgen. Je kunt beter maar voorbereid zijn. We doen net alsof we met vervroegd pensioen zijn Zo voelt het wel een beetje. We zijn tenslotte ons pensioen aan het opeten. Dan kunnen we er maar beter zo veel mogelijk van genieten ook. Toch ? Dus dat doen we nu intens !

Gedurende de eerste weken van de lockdown hebben we als paarden gewerkt in de tuin rondom de vakantiehuizen. Dat was een buitenkans om werkzaamheden te verrichten die niet kunnen als de huizen verhuurd zijn. Toen bleek dat het toch wel wat langer zou gaan duren gingen we eerst iedere maandag samen het eiland verkennen en later kwam daar de donderdag bij.

Daar zijn we in augustus even mee gestopt omdat we irrigatie in de tuin hebben aangelegd en tot acht maal snellere wifi.  Wat we in die periode wel deden was zeer regelmatig ´s avonds een terrasje pakken om tapa’s en een wijntje te nuttigen. Inmiddels zijn de uitjes op het eiland weer vaste prik. Werk zat op het park en we zijn zelfs bezig met de aankoop van nog een stuk grond. Vervelen hoeven we ons dus niet. Maar die uitstapjes op het eiland kunnen we haast niet meer missen. We zijn immers met ‘pensioen’. Verplicht genieten dus. Blijken we eigenlijk best goed in te zijn. Zal tegenvallen als het werk weer roept.

Canarisch eten bij restaurant Briesta op La Palma.

Hoe die tripjes op het eiland er uit zien? Nou, eigenlijk is het haast een vast schema. Eerst gaan we ergens koffie met gebak nuttigen. Vervolgens maken we een wandeling. Bij voorkeur ééntje die we, of in ieder geval Patricia, nog niet gedaan heeft. Dan proberen we in die betreffende hoek van La Palma een restaurant te vinden waar we nog niet geweest zijn. Lukt natuurlijk niet altijd, maar een bekend goed restaurant is natuurlijk ook geen straf. Meestal zijn we redelijk uitgehongerd eer dat we gaan eten. Af en toe bezoeken we na het eten nog een rustig (snorkel)strandje. Daar worden de dagen nu waarschijnlijk te kort voor.

Zonsondergang op dakterras Villa Merluza op La Palma

Want we willen bij thuiskomst, als het even kan, ook nog op het dakterras van vakantiehuis Merluza, onder het genot van een sundowner, naar de zonsondergang kijken. Niet alleen wij hebben een vast ritueel. Ook alles wat fladdert heeft zijn vaste gewoonten. Vleermuisjes, uilen, nachtreigers en een gevederd iets wat we niet thuis kunnen brengen komen op vaste tijdstippen in de schemer langs. Evenals satelieten trouwens, daar zijn er toch een berg van. Dat besef je pas als je met pensioen bent Als de kleuren dan verdwijnen en de duisternis over ons heen trekt, zien we direkt al de felste sterren/planeten verschijnen. Bij avonden zonder te veel maan kunnen we vervolgens genieten van een steeds duidelijkere melkweg boven ons.

Bovenstaande time-laps is gemaakt in onze tuin door een vaste gast van ons; Hoogleraar sterrenkunde Huib Henrichs.

Update 22 december 2020:

De dagen worden weer langer, er zou weer steeds meer licht moeten komen. Maar niet met al die covid-ellende. Of beter gezegd, de ellendige maatregelen en het paniek zaaien. In Nederland vonden ze het nodig om weer een lockdown in te voeren vanaf half december en meteen ook maar code oranje invoeren voor de Canarische eilanden. Inclusief La Palma waar uiteraard ook een beperkt aantal mensen (vals) positief is getest. Maar allemaal asymptomatische gevallen en er ligt geen mens in het ziekenhuis vanwege covid.  Net als we op het punt stonden weer gasten te ontvangen werden er weer een aantal beperkende maatregelen ingevoerd. Wel leuk om te vermelden dat de dag ervoor net gasten waren gearriveerd via Brussel die een maand bij ons zullen vertoeven. Geluksvogels, want hier zijn terrasjes, restaurants en de winkels gewoon open. Hier vieren we gewoon kerst. Met kerst komen er nog wat gasten via Düsseldorf. Gelukkig laat niet iedereen zich bang maken en opsluiten.

Zelf maken we nog heel regelmatig uitstapjes op het eiland. De afgelopen maand hebben we aantal redelijk intensieve tochtjes gemaakt in nog niet eerder bezochte barrancos. In deze kloven zijn geen wandelpaden. Dat betekent natuurlijk veel geklauter. Denk nu niet dat we een soort superatleten zijn, want die tijd ligt ver achter ons. We vinden het echter nog wel steeds helemaal te gek om het gevoel te hebben alleen op de wereld te zijn in zulke fantastische ongerepte natuur. Want tijdens deze ‘wandelingen’ komen we geen mens tegen. Nu kom je al maanden lang toch bijzonder weinig toeristen tegen. Maar diegenen die er zijn hebben de vakantie van hun leven. Zeker als je het weer en de omstandigheden in Nederland in ogenschouw neemt. Meestal ontvluchten mensen de kerstdagen. Nu hebben ze waarschijnlijk juist wel een kerstgevoel. Apart !

We hebben in november  aan onze westkant van La Palma een paar korte hevige regenbuien gehad. Hogerop in de bergen en aan de andere kant van het eiland heeft het wat vaker geregend. Na vijf droge winters, in welke de bedding in de barranco de las Angustias droog stond, stroomde het riviertje Rio de Taburiente nu eindelijk weer. Wij wonen slecht op tien autominuten van de kloof dus we zijn er al weer de nodige keren geweest. Wat een feest om langs het beekje struinen met het geluid van het stromende water en kleine watervalletje. Je ziet ook weer een groene waas over de steile bergwanden trekken die door de droogte van de afgelopen jaren geel en dor waren. Het eiland doet haar naam weer eer aan. La Palma, La Isla Bonita of La Isla Verde, het mooie of het groene eiland. Het mooie van het wandelen is dat het lijkt of er helemaal niets aan de hand is. Covid, wat is dat ?

We moeten nog wel eens  terugdenken aan maart 2020 toen hier in Spanje een lockdown was. We dachten aanvankelijk dat het allemaal een paar weken zou duren. Een mooie gelegenheid om werkzaamheden in de buurt van de huisjes te verrichten. Normaal als de huisjes voortdurend verhuurd zijn kunnen we niet meer dan de tuin rond een huis water geven en er wat beperkte snoeiwerkzaamheden verrichten. Nu hadden we een eindelijk aantal weken de tijd om grootschalig onderhoud in de tuin te plegen. De mannen dus vol gas in de tuin aan het werk, nieuwe wifi en irrigatie aangelegd. Resultaat is wel dat de tuin nog nooit zo mooi is geweest. Achteraf hadden ze het wel wat rustiger aan kunnen doen. Maar ja, wie vermoedde toen dat dat hele circus een jaar of misschien nog wel langer zou gaan duren. Al vrij snel hadden we ons daar echter op ingesteld, zodat we niet iedere keer weer een teleurstelling te verwerken zouden krijgen. We proberen gewoon zo veel mogelijk te genieten en positief te blijven. We hebben bijvoorbeeld nog nooit zoveel kerstverlichting in en rond het huis gehad. Gezellig ! We zijn van plan het nog lang te laten hangen. Misschien symbolisch tot het einde van al die covid-ellende. Licht aan het eind van de tunnel.