www.vakantiehuizenlapalma.nl

Rondwandeling montaña del gallo op la palma c – 22

startpunt rondwandeling montaña del gallo op la palma

beginpunt : Mirador Llano del Jable aan de lp-301

eindpunt : Mirador Llano del Jable aan de lp-301

afstand : 4,5 km

rondwandeling montaña del gallo op la palma

tijdsduur : 1,5 uur

signalering : Pista Barquita en slpl104

hoogteverschillen : Totaal stijgen 250 meter, totaal dalen 250 meter

zwaarte : gemiddeld (steil stukje in de barranco)

bar restaurant : nee

watertappunt : nee

bushalte : nee

Op weg over de lp-301 naar mirador Llano del Jable op La Palma.

Vanaf het astrologisch uitzichtpunt Mirador del Jable, kun je een leuke korte rondwandeling maken die je zou kunnen combineren met een picknick op de kraterrand van Montaña del Gallo. Na de auto in de buurt van de mirador geparkeerd te hebben, loop je zuidwaarts voorbij de slagboom over de brede onverharde piste.

Mirador Llano del Jable op La Palma

Je passeert al snel na 50 meter een startpunt voor parapenters (valschermspringers). Tweehonderd meter na de start kom je bij een wandel wijzer die naar links het paadje naar Montaña del Gallo aangeeft over de sllp104. Dit pad links omhoog sla je in.

Romndwandeling montaña del Gallo over de sllp104 op la palma

Na ongeveer 500 meter over dit paadje te hebben gewandeld stuit je op een breder onverhard pad. Hier ga je rechts en volg je het een stukje tot de y-splitsing en houd je links aan. Deze splitsing is het enige punt tijdens deze rondwandeling waar je even een stukje verkeerd zou kunnen lopen. Links aanhouden dus.

begin van het steilere deel van de sllp104 op la palma naar montaña del gallo

Al snel kom je bij een markeringspaaltje onder een grote pijnboom dat aangeeft dat je het paadje links omhoog moet volgen richting Montaña del Gallo. Het paadje is duidelijk gemarkeerd met aan weerszijden stenen.

Door een steile barranco omhoog naar de kraterrand van Montaña del Gallo op La Palma

Het paadje klimt steeds steiler richting de smalle barranco tussen de basis van Pico de Birigoya en Montaña del Gallo. In de barranco zijn nog goed de gevolgen van de grote bosbrand in 2016 te zien. Het pad steekt verscheidene malen de bedding over. Goed kijken dat je het makkelijkste pad volgt.

Uitzicht naar het noorden vanaf de kraterrand van Montaña del Gallo op La Palma

Wanneer je boven komt zie je aan je rechterhand direct een smal zijpaadje naar rechts dat over de kraterrand van Montaña del Gallo verder omhoog loopt. Dit is slecht een klein uitstapje van 200 meter tijdens de rondwandeling die zeker de moeite waard is om even te maken. Vanaf deze kraterrand heb je schitterend uitzicht over de omgeving. Na een tijdje is er geen paadje meer zichtbaar, je kunt dan natuurlijk omkeren en de route rechts vervolgen. Maar wanneer jedoor het bos de hoogste grond rond de krater volgt, kom je uiteindelijk weer op het pad van de rondwandeling terrecht.

Het bos rond montaña del gallo herstelt zich langzaam van de grote bosbrand van 2016

De route gaat verder zuidwaarts en daalt af tot de brede pista Barquita die je vanaf de wandelwijzer naar rechts volgt. Het brede onverharde pad slingert naar beneden om dan verder noordwaarts te gaan onder Montaña del Gallo langs.

Terug over pista Barquita onder montaña del gallo op la palma

Ook hier langs het pad kun je zien hoe de natuur zich ondanks de afgelopen droge winters zich weet te herstellen van de bosbrand. Aan de linkerzijde heb je gedurende de meeste dagen zicht op de oceaan en de kust. Bij La Bombilla en Tazacorte. Wanneer de piste bij het bewijzeringspaaltje onder de grote pijnboom komt weet je weer waar je bent en volg je de bordjes weer terug naar Mirador del Jable.