Wandelen op La Palma. Avontuurlijke rondwandeling naar top van Pico de Birigoyo. C18

beginpunt : Recreatie gebied El Pilar

eindpunt : Recreatiegebied El Pilar

afstand :  3 kilometer

tijdsduur : 1,5 uur

signalering: GR131 en verder spoor zonder signalering

hoogteverschillen : totaal stijgen 350 meter, totaal dalen 350 meter

zwaarte : zwaar door steile gruishelling

bar restaurant : nee

watertappunt : In Recreatiegebied El Pilar

bushalte : nee

Deze korte avontuurlijke rondwandeling op La Palma begint in recreatie gebied El Pilar. Het is slechts een korte wandeling en zou dus voor iedereen te doen moeten zijn, ware het niet dat er een vervelend steil stukje gruishelling tussen zit. Hoogtevrees en een wat minder goed evenwicht zijn dus twee zaken die deze wandeling niet voor iedereen geschikt maken.

Je volgt vanaf El Pilar wandelroute GR131 richting Fuencaliente (Los Canarios) in het zuiden. Na ongeveer een kilometer krijg je een aantal borden langs het wandelpad. Het bord dat het bergpaadje richting de top van de Birigoyo aangeeft, is echter zichtbaar verwijderd. Maar dit paadje links omhoog tussen de bosjes door moet je dus hebben.

Aanvankelijk zig-zagt dit paadje zich tussen begroeing door en is duidelijk zichtbaar en goed te doen. Bij het verlaten van de begroeing wordt het pad steiler en minder goed zichtbaar. Maar het loopt aan de rechterkant van de helling langs, niet al te ver van de kraterrand.

Boven je zie je langs die zelfde kraterrand een uitstekende lavarand vol korstmossen en vetplanten. Het pad loopt links onder deze rand door. Zorg wel dat je in het spoor blijft en niet per ongeluk kleine jonge vetplantjes vertrapt. Deze ‘Bejeques’ (Aeonium Palmense) komen alleen op La Palma voor. Dus moeten we er extra zuinig op zijn. Het zijn wel echte survivors, want op de plek waar ze hier groeien is het afwisselend bloedheet of ijskoud.

Na het steile lastige stuk wordt het spoor weer wat dieper en duidelijker te volgen. Onverwacht kom je dan na een bocht naar rechts op de top van de Birigoyo. Wees er op voorbereid dat het hier soms gemeen hard kan waaien en daarbij soms erg koud kan zijn. Vaak is er gelukkig net onder de top wel ergens luwte te vinden om te genieten van het uitzicht.

Aan de andere kant gaat een duidelijk spoor in noord-oostelijke richting bergafwaarts. Na een aanvankelijk kale helling brengt dit pad je via pijnboombos met ondergroei op een brede brandgang. Op het laagste punt van deze brandgang gaat een bospaadje naar links welke je terug brengt naar recreatiegebied El Pilar.