Beleef La Palma ! Vakantiehuizen op La Palma

afstand : 14 km

tijdsduur : 4 uur

hoogteverschillen : Totaal stijgen 100 meter, totaal dalen 900 meter

zwaarte : Gemiddeld, niet geschikt voor mensen met hoogtevrees en bij de afdaling door de bedding lastig

bar restaurant : Casa Demetrio net onder bezoekerscentrum

watertappunt : waterkanaal en bij bezoekerscentrum

bushalte : nee

De wandeling van Casa del Monte naar bezoekerscentrum Los Tilos begint met een 4×4 taxirit. Bij het begin van de wandeling en het info-bord zo’n 400 meter onder het bezoekerscentrum kun je een taxi bellen of er staat er al één klaar. Deze brengt je over een hobbelige piste naar Casa del Monte. Vanaf hier begint de wandeling langs het waterkanaal van de bronnen van Marcos en Cordero. Vernoemd naar de twee Catalaanse avonturiers die de bronnen hebben ‘ontdekt’.

De wandeling naar de bronnen van Marcos y Cordero via de tunnelroute is een aparte belevenis. De dertien tunnels zijn zo’n honderd jaar geleden in de bergwand uitgehakt om een kanaal aan te leggen dat het drink en irrigatiewater uit de bronnen naar diverse delen van La Palma transporteert. De tunnelroute loopt slechts heel licht omhoog en zou dus door iedereen te doen moeten zijn. Dit geldt helaas niet voor de afdaling door en langs de barranco del Agua.

De moeilijkheid zit hem in het om, met behulp van een lamp, je weg te vinden langs en over het kanaal door de vaak lage tunnels. Veel tunnels hebben af en toe een lucht/licht gat. Andere tunnels zijn zo kort dat er aan beide kanten licht naar binnen valt. Een zaklantaarn, en liefst nog een reserve, is echter onontbeerlijk. Want de derde tunnel is lang en donker en daarin moet je echt met een lamp je weg zoeken. Kijk niet alleen naar de grond maar ook naar het plafond voor onverwachtte keiharde uitstekende rotspunten.

Na deze twaalfde tunnel wacht de bron van Marcos op je. Na winters met veel regen spuit het water hier werkelijk uit de rotswand. Nu (2016) hebben we een hele droge winter gehad en kabbelt het water rustig uit de bron langs het gesteente omlaag het kanaal in. Wel zo prettig. Het is nu een minder natte en glibberige bedoening om de wandeling te maken. Vanaf de Marcos bron gaat het pad verder langs een steil pad langs het waterkanaal. Op deze plek worden de ballustrades regelmatig gerepareerd en vervolgens weer verwoest door steenlawines. Het pad is dan een hellend vlak bestaande uit steenschilfers en rolkeien. Zeker in de winter bij twijfel niet doen maar omkeren. Even verder op volgt nog één tunnel waarna je op de bron van Cordero stuit.

Vanaf dit punt duikt het pad de barranco del Agua in. aanvankelijk is de barranco nog een smal ondiep gleufje in de berg. Maar al snel verandert dit en klauter je over, tussen en langs grote keien in een steeds dieper wordende kloof. Voorzichtig, niet van kei naar kei springen. Sommige met mos begroeide keien kunnen bij gewoon lopen al erg glad zijn.

Hoe verder je in de kloof afdaalt, des te groener deze wordt. Grote varens hangen vanuit de rotswand naar beneden. Vlak voor het punt dat de bedding onbegaanbaar wordt door te grote ‘opgedroogde watervallen’ steek je via de eerste houten brug over naar de andere kant en gaat het pad verder langs de linkerkant van de barranco. Een stuk lager in het laurierbos brengt een tweede houten brug je weer naar de rechterkant van de barranco en gaat de route via brede onverharde paden verder naar beneden richting het bezoekerscentrum van Los Tilos. De brede hoge tunnel betekent dat je er bijna bent.