Beleef La Palma ! Vakantiehuizen op La Palma

Monumento al infinito rondwandeling op La Palma – no16

beginpunt : Startplaats parapenters onder het monument al Infinito.

eindpunt : Startplaats parapenters onder het monument al Infinito.

afstand : 9 kilometer

tijdsduur : 3 uur

signalering : Geen (stippellijn op Freytag y Berndt kaart 2017) kaart, prlp 3.2, prlp5

hoogteverschillen : Totaal dalen 500 meter, totaal stijgen 500 meter

zwaarte : zwaar door zoeken in ruig terrein eerste stuk over stippellijn-pad.

bar restaurant : Nee

watertappunt : Bron Viscaina (alleen soms in winter) verwaarloosbaar

bushalte : Nee

Deze wandeling is alleen te maken voor fitte avonturiers. Het helpt om bij deze wandeling de wandelapp ‘MAPS.ME’ op je smartphone te downloaden. Dit, omdat het eerste deel van de wandeling over een vergeten en verwaarloosd en dus overwoekerd pad gaat. Op de wandelkaart van Freytag y Berndt van 2017 (1:30.000) wordt dit pad nog met een stippellijntje aangegeven. Het pad begint bij de startplaats voor valschermspringers (parapenters) aan de LP-4 onder Monumento al Infinito.

Het pad loopt in een vrijwel rechte lijn naar beneden over Lomo Morisco, een met brem begroeide gruishelling. Dit deel is goed te doen al gaat het ‘pad’ over losse steentjes op een steile ondergrond. Je blijft gewoon in een vrijwel rechte lijn afdalen over het hoogste punt van de bergrug.

Het pad wordt een enkele keer een beetje versperd door bremstruiken maar dit zijn meestal stukjes van niet meer dan een meter of vijf en er is goed door heen te komen. Je blijft over het hoogste deel van de bergrug lopen totdat je aan het eind bijna vastloopt in de lage struiken. Het oorspronkelijke paadje op MAPS.ME en de kaart gaat hier naar rechts en je ziet nog een soort van ingang in de bremstruiken verdwijnen. Het pad is hier echter zo overwoekerd met brem dat je op een gegeven moment hopeloos vastloopt. Echt geen doorkomen aan. Dit stuk moet er dus even een stukje naar een by-pass gezocht worden.

Maar even voor je zie je een vermolmde boomstronk staan. Daar direct achter gaat de bergrug een tiental meters steil naar beneden. Rechts achter de boomstronk slingert zich een spoor naar het kale stukje terrein onder je. Op dit kale stuk ga je naar rechts en vind je even rechts van de twee dennen op de foto een spoor over rode aarde dat vrijwel horizontaal tussen uitbundige bremstruiken naar het oosten loopt. Hier verlaat je de bergrug van Lomo Morisco die naar het noorden loopt om over te gaan op de bergrug van Lomo del Madronero die naar het oosten loopt.

Het spoor over de rode aarde loopt redelijk duidelijk tot aan een grote Canarische pijnboom, gaat daar aan de linkerkant langs maar wordt dan wat onduidelijker door een stukje steenlawine dat over het paadje gerold is. Gewoon voorzichtig je in de zelfde richting tussen de struiken door worstelen en gelijk daarna een beetje omhoog klimmen.

Nu bevind je je op het hoogste punt van Lomo del Madronero. Blijf op het hoogste deel van deze bergrug. Je klautert even over de rotsblokken en dan direct na de denneboompjes rechts naar beneden en dan sta je weer op het originele gruis paadje. Deze by-pass, vanaf de vermolmde boomstronk tot aan hier, is niet langer dan tweehonderd meter. Maar het helpt om via ‘mapps.me’ op je smartfone te controleren of je goed gaat en je je weer op het vergeten paadje bevindt.

Het pad wordt af en toe nog een beetje geblokkeerd door wat bremstruiken maar door op het hoogste punt van de bergrug te blijven vindt je het paadje steeds weer redelijk makkelijk terug. Het pad wordt steeds duidelijker al is er ook dan nog af en toe wat enthousiaste vegetatie die een poging waagt het weer in beslag te nemen.

Het pad volgend kom je plotseling op een brede piste die even later een paar bochten maakt. De eerste afslag naar rechts moet je niet hebben want die loopt dood.  De twee brede piste naar rechts wel. Die is ook deels aan het dichtgroeien maar is wel het juiste pad. Ook dit brede horizontaal lopende bospad lijkt dood te lopen. Maar aan het eind gaat een steil spoor een meter of twintig links omlaag naar wandelroute Prlp 3.2.  Voorzichtig !

Op de, hier brede, Prlp3.2 ga je naar rechts. Al vrij snel krijg je een y-splitsing waar je het brede bospad rechts omhoog volgt. Kort hierna gaat het brede bospad over in een smaller bergpad.

Dit pad blijf je door afwisselende natuur volgen tot aan de kruising met wandelroute Prlp 5. Hier ga je rechts o

mhoog richting Fuente Viscaina.

[/swifty_text][/swifty_grid_column][/swifty_grid_row]

Aanvankelijk loop je nog tussen dichte vegetatie. Maar met het hoger komen wordt de begroeing minder uitbundig en krijg je steeds meer zicht op het omliggende landschap.

Voor je zie je de vulkaantoppen op de kraterrand van Pico de la Nieve, Piedra Llana en Pico de La Cruz. Gedurende het laatse stuk van deze rondwandeling loont het de moeite om af en toe even achterom te kijken om een mooi overzicht te hebben van het gebied waar je zojuist hebt gewandeld.