RONDWANDELING MONTAÑA DEL POZO, NO 18

bar restaurant : Ja

watertappunt : Fuente  La Tosca

bushalte : Ja

De rondwandeling begint voor de deur van Restaurant El Campesino. Hier kruisen de wandelroutes GR130 en prlp 8 elkaar. Je volgt de gr130 richting het westen en Santa domingo de Garafia. Het eerste deel in het dorp gaat aanvankelijk nog even over de verharde weg maar al gauw krijg je de afslag naar rechts en naar beneden het oude koningspad op.

Voornamelijk dalend gaat het eerste stuk door fraaie vegetatie met veel bloemen richting Gallegos. Dit deel van de 130 wordt ook wel Camino Gallegos genoemd. Naast de verspreid staande huisjes staan vaak prachtige drakenbloedbomen. Door het vochtige klimaat in deze hoek van La Palma, staan deze bijzondere bomen er het mooist bij van heel La Palma.

Het voorjaar treedt op deze hoogte en plaats meestal al vroeg in, mede door het vochtige klimaat. Dat is dan ook te merken aan de hoeveelheid zingende vogels en zoemende bijen langs de route. Het paadje heeft de neiging om bijna te verdwijnen onder al het groen. Gelukkig zijn er hier vrijwel geen bramenstruiken, want anders zou het een worsteling zijn er door te komen.

Aangekomen bij de afslag van de groen-wit gemarkeerde sllp40 neem je die links omhoog naar La Palmita. Dit pad loopt voornamelijk over een verhard weggetje. Bij de doorgaande weg gekomen moet je deze brede tweebaans weg naar links volgen. Hier rijdt vrijwel geen verkeer en het is best een bijzondere gewaarwording deze brede weg grotendeels voor jezelf te hebben.

Recht voor je zie je de dicht begroeide barranco waar je zodadelijk in zult duiken. In de haarspeldbocht van de doorgaande weg gaat de sllp40 rechtsaf de barranco in. Afwisselend over verharde en onverharde paden voert de route naar de watergallerij ‘Cerco de Barlovento’ . Hier gaat de route via de betonnen treden naast het laatste gebouwtje links, omhoog het bos weer in.

Dit pad klimt een tijd lang slingerend door het dichte bos. Als je bij het verharde pad komt, volg je dit naar rechts omhoog. Pijl op de bewijzering die hier staat kan verwarrend zijn. Kan geen kwaad om dit laatste deel van de wandeling af en toe op de wadelapp ‘MAPSME’ te kijken ter controle.

Het terrein wordt steeds opener en je krijgt zicht op de noordflank van La Palma. Bij de grote begraafplaats gekomen volg je de weg even rechtdoor om vervolgens de verharde weg met de fraaie trotoirs naar links en gelijk weer rechts te volgen. Via dit bedrijven terrein zonder bedrijven stuit je op de bewijzering van de prlp8. Deze volg je richting het noorden, beneden en Barlovento. Na eerst langs het voetbalstadion gekomen te zijn duik je al snel Barlovento in en ben je vrijwel direct weer bij het start/eindpunt van deze leuke rondwandeling.