Las Tricias Rondwandeling Montaña Las Tricias op La Palma. NW4

hoogteverschillen : totaal stijgen 450 meter, totaal dalen 450 meter

zwaarte : middel

signalering : Gr 130, rode stippellijn op kaart, prlp10, sllp 55

bar restaurant : Kiosco El rincon op Placeta las Tricias.

watertappunt : nee

bushalte : ja

Wanneer je geen vroege vogel bent en wat later in de ochtend arriveert bij Placeta Las Tricias, zal je wel even versteld staan van het aantal toeristen die dit gehucht weet te vinden. De meeste mensen komen echter voor de rondwandeling naar de grotten ‘Cuevas de Buracas’. Wanneer je aan de rondwandeling naar Montaña Las Tricias begint loop je het eerste stukje over het traject dat ook naar Buracas voert. Geinig om te zien dat de wandelaars elkaar hier zelfs niet meer groeten. Begrijpelijk, want dat is net zo iets als in de kalverstraat iedereen gedag zeggen.

Links van het informatiecentrum gaat een smal pad omlaag dat je een klein stukje volgt richting Buracas. Wanneer je bij het groepje koloniale huizen komt, kruis je direct na de 4 natuurstenen traptreden de wandeloute Gr130. Deze staat op dit punt vreemd genoeg niet gemarkeerd. Hier ga je linksaf. Vanaf hier kom je duidelijk minder wandelaars tegen. Dit koningspad daalt af in de schitterende barranco Izcagua. Schuin voor je zie je de steile rotswand en zoek je naar het pad omhoog. Maar die zul je niet vinden want de barranco gaat onverwacht links de bocht om en dieper dan je verwacht.

Wanneer je de barranco Izcagua uit komt volg je de rood-wit gemarkeerde GR131 en steek je de doorgaande weg over. De Gr 131 gaat hier na 30 meter rechtsaf over de brede onverharde piste. Die volg je niet maar je gaat in de bocht rechtdoor over de onverharde piste die in de bocht rechtdoor omhoog het bos in gaat. Deze piste komt uit op een andere brede piste welke je naar links volgt (rode stippellijn op de kaart). Vanaf hier zul je geen, of bijna geen, wandelaars meer tegenkomen.

Nu krijg je regelmatig enkele afslagen met nog meer onverharde pistes die niet op de kaart staan aangegeven. Allemaal negeren. Je blijft gewoon de onverharde piste, die het dichtst langs de barranco loopt en omhoog gaat, volgen. Aan de overkant van de barranco zie je Montaña Las Tricias. Op een gegeven moment krijg je op een punt waar de piste naar rechts afbuigt, in de bocht een wandelpad naar links waar ook de dikke bruine waterleiding dit wandelpad kruist. Dit wandelpad sla je in.

Dit pad dat op de kaart nog steeds aangegeven staat met een rode stippellijn wordt onderweg af en toe, met oude verfstrepen op rotsen, groen-wit gemarkeerd.  In de schaduw van de steile rotswand daal je nu voor de tweede maal af naar de bedding van barranco Izcagua. Hier blijkt dat je waarschijnlijk toch niet helemaal alleen op de wereld bent. Waar het pad de bedding kruist krijg je onwillekeurig neiging tot kopieergedrag. Er staan namelijk een flink aantal steenmannetjes in de bedding. Het is moeilijk weerstand te bieden tegen de aandrang om ook een kunstzinnig stapeltje stenen achter te laten.

Na de bedding slingert het pad zich over de zonnige helling aan de andere zijde omhoog om daar rechtsaf over een breed onverhard pad verder te gaan. Bij Mataburros volg je geel-wit gemarkeerde wandelroute prlp10 (la Traviesa), heel even over de asfalt weg, naar links. Afwisselend over wandelpad en nog een keer een klein stukje asfalt kom je bij de duidelijk aangegeven afslag naar links van de groen-wit gemarkeerde wandelroute sllp55 richting Las Tricias.

Dit wandelpad brengt je afwisselend over bospad en stukjes betonpad naar de afslag naar uitkijkpunt Mirador Montaña Las Tricias (800 meter). Hier staan allerlei antennes, een meetstation en een afgesloten brandwachterstoren. Is geen must om te bezoeken, zeker niet als er wolken tegen de kust hangen. De sllp55 duikt hier naar beneden als een smaller pad en daaltsoms over bospad en dan weer over verhard pad terug naar Las Tricias. Onderweg kom je talrijke geinig opgeknapte oude huisjes tegen.