Beleef La Palma ! Vakantiehuizen op La Palma

bar restaurant : Cooperativa Agricultores La Mata

watertappunt : Nee

bushalte : Bij La Zarza

Van af het kerkje Ermita de San Antonio zijn een aantal leuke rondwandelingen te maken. Deze rondwandeling combineert een deel van rondwandeling ‘ La Magia del agua’ met de barranco Magdalena onder La Zarza. Het eerste deel van deze wandeling is met behulp van de wandelapp’Maps.Me’ te volgen.

Vanaf het kerkje daal je af over de onverharde piste richting het noorden. Dit is een rode stippellijn op de kaart van Freytag y Berndt. Bij de tweede bron die je tegenkomt,Fuente del Rio, die met de kleine wasplaats, keer je niet terug naar de route van ‘Magia del Agua, maar steek je de ondiepe barranco over.

Aan de overkant zie je een oude wandelwijzer waarvan het opschrift is weggehaald. Gedurende het eerste deel van de wandelroute kom je meer van deze oude-buiten-gebruik-kale-borden tegen. Er hangen ook regelmatig bij afslagen rood witte markeringstekens in de bomen. Maar we durven niet te stellen dat dit de juiste route aangeeft. De route gaat hier eventjes stevig omhoog, om daarna af te vlakken en tenslotte weer af te dalen richting van de donkere kloof van barranco Magdalena.

Je komt in deze kloof terecht iets boven de Fuentes de La Caldera del Agua. Het is de moeite waard om even een tijdje stroomafwaarts te wandelen om de diverse verbredingen, waaronder de zogenoemde catedral, te doorkruisen.

Indien je het genoeg vindt om om te keren, volg je deze geel-wit gemarkeerde prlp9.2 terug omhoog, totdat je de wandelwijzer met de prlp 9 kruist. Hier sla je rechtsaf richting San Antonio/Santa Domingo.

Deze prlp 9 loopt voor La Palma begrippen redelijk horizontaal. Het pad loopt afwisselend over smallere en bredere onverharde pistes tussen voornamelijk brezal bomen. Vanaf de rotonde is het, langs het bbq, terrein een klein stukje rechtdoor naar het kerkje waar je de wandeling begonnen bent.

Op wat opener delen van de route heb je af en toe fraai zicht op de noordflank van La Palma, met op de hoogst zichtbare rand een aantal telescopen van het internationale sterrenwachtcentrum bij El Roque de los Muchachos.