Rondwandeling Camino de las fuentes sl lp 64 bij puntagorda op La Palma – NW22

tijdsduur : 4 uur

signalering : Prlp 64 Camino de las Fuentes  Groen/wit gemarkeerd

hoogteverschillen : totaal stijgen 700, totaal dalen 700

zwaarte : middelmatig. In barranco de Mauro glibberig.

bar restaurant : diversen in Punta gorda, dichtbijzijnde Las Piñas. Meest bekende Pino de La Virgen.

watertappunt : De bronnen als ze niet droog staan.

bushalte : Ja

Enkele jaren geleden tijdens het maken van een andere rondwandeling bij Puntagorda kwamen we bewijzerings bordjes tegen van deze wandeling Camino de las Fuentes Prlp64. Nu december 2017 is het er eindelijk van gekomen deze rondwandeling eens te gaan maken. Vreemd genoed is deze rondwandeling niet terug te vinden op de kaart van Freytag y Berndt uit 2017. Kan me inmiddels wel een beetje voorstellen waarom. Ik vermoed dat de wandeling iets te maken heeft met restaurant Pino de La Virgen als een commercieel iets.

De summiere info die je op het net kunt vinden is niet éénduidig. Ik heb daardom besloten de rondwandeling te beginnen boven de toegangsweg van Puntagorda aan de doorgaande weg. Daar heb ik het eerste duidelijke signaal van deze rondwandeling kunnen vinden.  Via het smalle paadje klim je omhoog naar Camino Topo blanco.

Deroute staat verder goed aangegeven tot aan Fuente el Chupadero. Maar meer daar over later. In geval van een splitsing of kruising is er steeds goed te achterhalen waar je heen moet. Telkens ontdek je de route of een groen/wit kruis als teken dat je daar niet heen moet.

Je duikt al vrij snel Barranco de Mauro in via een smal en soms glibberig paadje. Deze barranco verlaat je een keer om er nogmaals in terug te keren om die aan de noordzijde te verlaten. Je wordt al vroeg ontdekt en verwelkomd door de honden achter het hek bovenaan de barranco.

Na de barranco klimt het pad door pijnboombos omhoog. In december 2017 stonden de bronnen op twee na allemaal droog. We hebben vier droge winters op rij gehad. Dit zal de reden wel zijn.

Het pad gaat afwisselend over verharde en onverharde pistes en bospaadjes verder omhoog, om uiteindelijk bij Fuente Juanianes het hoogste punt te bereiken. Over de het pad dat even zuidwaarts gelijk op loopt met de Traviesa (Prlo10 geel/wit), om daarna rechts en naar beneden te gaan.

Wanneer je langs het hek van het huis met de blaffende hondjes afdaalt naar de bron ‘ Fuente El Chupadero’ moet je opletten. Na de bron keer je terug en zie je direct na een meter of tien een duidelijke groen/witte markering die de brede piste naar links en beneden markeert. Daar na kom je bij de volgende kruising echter nooit meer een aanwijzing tegen. Hoe je ook zoekt, terug gaat naar de bron, opnieuw begint, zoekt, bij kruising met verharde weg naar beneden, terug omhoog, naar links, naar rechts. Niets meer.

Dus na de laatste groen/witte aanduiding bij Fuente El Chupadero (redelijk gefrustreerd en geërgerd) het brede onverharde pad naar beneden ingeslagen. Vervolgens bij de kruising met de brede verharde geasfalteerde weg rechts afgeslagen. Dan kom je na een tijdje bij een volgende kruising waar je weer een oudere groen/witte markering ziet die aangeeft  naar links en naar beneden. Vervolgens over deze verharde weg helemaal afdalen tot in de bebouwing en krijg je in een flauwe bocht een afslag naar rechts. Dit is Camino Topo Blanco en herken je even later weer waar je deze rondwandeling begonnen bent. Mocht je in de buurt van Puntagorda verblijven is deze wandeling de moeite waard. Echter geen wandeling om een lange rit voor te maken.