Afdaling van Los Andenes naar Hoya Grande. NW20

afstand :  14 km

tijdsduur : 4,5 uur

hoogteverschillen : Totaal dalen 1500 meter, totaal stijgen 100 meter

zwaarte : zwaar (afdaling vanaf Los Andenes naar Roque Faro vereist de nodige techniek)

bar restaurant : Reyes in Roque Faro en El Bailadero in Hoya Grande

watertappunt : nee

bushalte : Hoya grande en Roque Faro (organisatie per taxi omhoog vanaf Restaurant El Bailadero)

Deze fraaie maar pittige afdaling vraagt wel wat organisatie. Je moet je in ieder geval omhoog laten brengen naar Mirador Los Andenes. Vanaf Roque Faro en restaurant El Bailadero zou je na de wandeling terug kunnen met de bus. Wanneer je je auto neerzet bij restaurant El Bailadero kun je je voor €30,- helemaal omhoog laten brengen door Juan van taxi Garafia . Hij spreekt Engels en Spaans. (Tel. 630 45 05 60 )

Bij uitkijkpunt Mirador Los Andenes zullen ongetwijfeld de nodige toeristen zijn die van het schitterende uitzicht richting het zuiden en in de krater genieten. Wanneer je echter aan de wandeling Prlp 9 richting Garafia begint kom je vrijwel zeker geen mens meer tegen.

Het steile pad loopt over de berggraat van Lomo los Corraletes. De losliggende vuistgrote lavabrokken op het pad vereisen hoge wandelschoenen, de nodige techniek, een goed evenwicht en sterke bovenbeen spieren.

Links en rechts van het pad over de bergrug liggen diepe barranco’s. Je kunt goed zien dat de bergrug een regenscheiding vormt voor de noordoostelijke vochtige passaatwind. De westelijke barranco, onder de sterrenwacht,  is een stuk droger dan die in het oosten.

De bergrug is een geliefd jachtgebied voor eilandgierzwaluwen, die een groot deel van het traject laag over je hoofd scheren op jacht naar vlinders en andere gevleugelde insecten.

Het pad over de bergrug is aanvankelijk bedekt met brem en ander laag struikgewas. Al dalende kom je een enkele pijnboom tegen om nog lager in dichter pijnboombos met cistusrozen te belanden. Hier hangen een groot deel van het jaar wolken tegen het eiland.

In het bos kruist het pad wandelroute Pr lp 20 ‘La Traviesa’. Kort hierna daal je via een smal paadje over traptreden af in Barranco de los Hombres.

Na een tijdje afwisselend over smalle en bredere paden verder te zijn afgedaald kom je bij het gehucht Roque Faro. Hier vind je restaurant ‘Reyes’ met klein terras. Vanaf het restaurant gaat het pad van de prlp 9 naar links over de dorpsstraat om een paar honderd meter verder de doorgaande weg Lp-1 over te steken om door licht glooiend terrein verder te gaan richting Garafia.

Bij waterbron Fuente Maragole gaat schuin terug naar links een smal paadje omhoog naar de Prlp 10 richting Briesta. Dit paadje volg je en waar het de doorgaande weg kruist zie je aan het hek een reclame bordje naar restaurant El Bailadero wijzen. Wanneer de prlp 10 wederom de doorgaande weg kruist zie je links van je het restaurant en je auto staan.