Van El Pilar naar Playa La Salamera op het Canarische eiland La Palma

beginpunt: Tegenover ingang Acropark ten oosten van El Pilar.

eindpunt: Playa la Salemera aan de oceaan onder La Sabina.

afstand: 16 kilometer

tijdsduur : 4 uur

hoogteverschillen : totaal stijgen 50 meter, totaal dalen 1500 meter

zwaarte : zwaar voor de gewrichten door het vele dalen.

bar restaurant : Kiosco Playa Salamera

watertappunt : nee

bushalte : nee

Deze afdaling van El Pilar naar Playa la Salemera op La Palma hebben we al een aantal malen willen doen. Maar altijd kwam er iets tussen. Feit is dat je je zowel weg moet laten brengen naar El Pilar als op moet laten halen bij Playa La Salemera. Maar afgelopen zaterdag gingen de vrouwen winkelen in Santa Cruz en kregen de mannen een lift en werd er afgesproken om na afloop gezamenlijk te gaan eten bij Kiosco Playa la Salemera. Nadat de vrouwen de mannen hadden gedropt bij het begin van de wandelroute kon Ramon gelijk aan de bak.

Duits leren! Ja je leest het goed, Duits leren. Hij had ’s maandags een repetitie Duits, waar meneer nog niets aan had gedaan. Onderweg nog aan een paar Duitse mountainbikers een grammatikale vraag gesteld. Die mannen hadden van alles verwacht tijdens hun bergrit. Maar dit niet. Grote lol hadden ze er om. Onze wandelaars trouwens ook. Gelukkig waren de heren tijdens het eerste en makkelijkste deel van de wandelroute direct vol gas begonnen met de studie, zodat ze al snel meer van de wandeling en omgeving konden genieten. Want de wandeling bleek interessanter dan verwacht. Mede door het prachtige weer. Het kan aan deze oostkant van La Palma immers nog wel eens bewolkt zijn.

De wandelroute begint licht omhoog over een brede onverharde piste door pijnboombos, Pista de las Moscas. Vervolgens daalt dit brede bospad langzaam af, door een gebied met lagere begroeing, richting de vlakte Llano de las Moscas. Hier slaat de wandelroute links af en steiler naar beneden over een smaller pad richting de basalt rots Roque Niquiomo. Onderweg kom je in het bos langs een aantal (verlaten) appelboomgaardjes. Plotseling zie je uit het niets Roque Niquiomo opduiken. Als je even verder de afslag hier naar toe krijgt, zeker even in je schema inlassen. Prachtige plek voor een pauze. Wij zijn er tijdens andere wandelingen en zwerftochten al geweest. Maar dit was de eerste keer dat we van het uitzicht hebben kunnen genieten.

Boven op Roque Niquiomo blijkt een klein gecamoufleerd gebouwtje te staan voor seismisch onderzoek. Nooit eerder gezien. Maar de voorgaande keren was het dan ook mistig op de top. Het paadje naar de top van Roque Niquiomo is een smal slingerpaadje met één lastig klauterstukje. Wees voorzichtig ! Ook bij het lunchen op de rand van de rots opletten. Een buurjongen van ons die jaagt, is tijdens de jacht twee maten verloren die onafhankelijk van elkaar na de lunch opstonden en met stijve ledematen hun evenwicht verloren en in een barranco gestort zijn. Pauzes neem je vaak op de mooiste maar helaas niet altijd veiligste plekken.

Vanaf de rots heb je uitzicht op het onderliggende gebied van Villa de Mazo en daarachter het gehucht La Sabina waar je later door heen zult wandelen richting de vuurtoren. De groene heuvel voor je is Montaña Vinijore. Daar loop je straks aan de rechterkant langs en zijn de sporen van de bosbrand van een aantal jaren terug nog goed te zien. Tussen het intense groen steken de zwart geblakerde skeletten van de bomen die het niet gered hebben nog altijd omhoog. Een droevig, maar toch ook  mooi gezicht door het contrast.

Na deze lunchpauze op de rots volgt gelijk een stukje pittige afdaling door laurierbos om de spieren weer wakker te schudden. Ruim een kilometer na Roque Niquiomo splitst de route zich. Prlp16 gaat door via Villa de Mazo verder naar Playa del Hoyo bij het vliegveld. Om naar Playa la Salemera te gaan moet je hier de afslag naar rechts nemen en verder de prlp16.1 volgen. Je kruist op een gegeven moment de (La Palma rondwandelroute) GR130. Die volg je driehonderd meter rechtsaf en vervolgens weer links naar beneden de prlp16.1 op. De wandeling gaat nu door het woongebied La Sabina heen. Her en der staan huisjes.

Wanneer je door het tunneltje heen bent verdicht de bebouwing zich en moet jezelfs een flink stuk over asfalt wandelen. Dit is het enige niet interessante stuk van de wandeling.  Helaas is het niet te vermijden. Je zult er door heen moeten om de wandeling naar de vuurtoren en het strand te vervolgen. Wanneer je weer op een wandelpad loopt en schuin naar links wederom op een asfalt weg uitkomt moet je deze naar rechts  volgen om na een klein stukje weer links het wandelpad naar beneden te kunnen vervolgen. Vanaf hier verlaat je de bebouwing gelukkig weer en gaat het over een wandelpad, dat steeds meer uit lavagruis bestaat, de laatste kilometers naar beneden richting strand, vuurtoren en niet geheel ondelangrijk een koude versnapering bij Kiosko Playa Salemera. (Overigens vermoedt Ramon dat hij zijn examen Duits goed heeft gemaakt.)