Wandelen La Palma. Rondwandeling La Asomada Alta vanaf Mirca boven Santa Cruz. O6

beginpunt : Het witte kerkje van Mirca ten noorden van Santa Cruz aan de LP4.

eindpunt : Het witte kerkje van Mirca ten noorden van Santa Cruz aan de LP4.

afstand : 12 kilometer

tijdsduur : 4 uur

hoogteverschillen : totaal stijgen 800 meter, totaal dalen 800 meter.

zwaarte : zwaar

bar restaurant : Parrilla Los Braseros in Mirca

watertappunt : nee

bushalte : ja

Wanneer je met je rug naar het kerkje van Mirca staat volg je de geasfalteerde weg een klein stukje naar rechts. Daar kruis je de geel wit gemarkeerde wandelroute PR LP 3.1. Deze gaat, wisselend als onverhard wandelpad en over asfalt en beton, omhoog. Het eerste stukje loopt nog door de woongemeenschap van Mirca.

Even later gaat het pad verder over een berggraat steil naar boven. Een groot deel van deze pittige beklimming omhoog lopen ook de waterleidingen via deze route, evenals de electriciteitvoorziening. Vanaf hier wordt de beklimming steeds mooier.

Op het hoger gelegen traject in het pijnboombos verdwijnen eerst de electriciteits palen en pas veel later de waterleidingen. Nog wat hoger loopt het pad via een door water uitgesleten geul die van bovenaf afgesloten wordt door weelderig groen.

Op het hoogste punt van deze rondwandeling verlaat je aan de achterkant van Montaña de La Fagoja de LP PR 3.1 en pak je voor de afdaling de PR LP 3 richting Santa Cruz. Het eerste deel van de LP PR 3 loopt  vrijwel horizontaal achter de bergtop langs door een fraai stukje laurierbos. Als je rond de berg bent begint de afdaling. En Hoe !

De houten traptreden op het eerste deel van de afdaling over deze steile helling zijn vermolmd en liggen links en rechts verspreid over het extreem steile pad vol dennennaalden. Gelukkig is deze zwarte ‘skipiste’ niet al te lang en gaat het pad geleidelijk steeds minder steil over een andere berggraat naar beneden.

Tijdens de afdaling heb je af en toe fraaie doorkijkjes op Santa Cruz en Miraflores, de stad der sporten. Links onder en achter je kijk je in de peilloze diepte van de Barranco de La Madera. Als je uiteindelijk weer op asfalt stuit ga je linksaf en brengt dit je weer bij het witte kerkje van Mirca.