RONDWANDELING LOMO GORDO OP LA PALMA

bar restaurant: Nee

watertappunt : Nee

bushalte : Nee

Deze schaduwrijke rondwandeling begint kort na km – paaltje 11 op de doorgaande weg Lp-4. Vlak na km -paaltje 11 zie je links de wandelwijzer waar de sllp20 op wordt aangegeven. Parkeren kun je een klein stukje verder zowel aan de linker als rechterkant van de weg. Je volgt de geasfalteerde weg een stukje bergopwaarts totdat je het bordje tegenkomt dat de wandelroute prlp4.1 aangeeft.

De prlp4.1 begint aanvankelijk als een brede onverharde piste. Het vrij horizontaal lopende pad komt op een gegeven moment bij een wit gebouwtje bij een watergallerij. Hier moet je scherp rechtsaf slaan en omhoog om de route te vervolgen.

Wanneer je de wandelroute prlp4.1 kruist sla je schuin linksaf terug omhoog. Nu is de toon gelijk gezet. Steil omhoog gaat het eerste stukje van deze prlp4.1. Het is wel het langste steile stuk van de gehele wandeling. Dus heb je dat maar alvast gehad.

De prlp4.1 krijgt een afslag naar links met de eveneens geel-wit gemarkeerde prlp4. Maar om de een of andere reden hebben wij dit nooit bewijzerd gezien. Je komt ineens een bord tegen waarop naar links de groen-wit gemarkeerde sllp14 op staat aangegeven. Ook goed, want die moeten we hebben.  Hebben we zonder het gemerkt te hebben dus al een stukje over de prlp4 gewandeld.

De sllp14 is het fraaiste stukje van deze wandeling. Je doorkruist drie ondiepe barranco’s en het pad slingert zich afwisselend klimmend en dalend naar de Llano de las Vacas (vlakte van de koeien). Dit zijn een aantal kleine bergweiden. Kort na deze weiden duikt de sllp14 als een smal bospaadje recht het bos in, om al snel op de prlp3 te stuiten die je linksaf naar  beneden volgt.

Al snel kom je bij de geasfalteerde weg Lp-4. Deze volg je een klein stukje naar beneden. Na een goede honderd meter asfalt zie je het signaleringbordje waarop de prlp3 naar links naar beneden en het bos weer in, wordt aangegeven.

De volgende (tweede) maal dat je nu via de prlp3 de geasfalteerde weg kruist, is bij Montaña de la Tagoja. Na de weg te zijn overgestoken moet je even goed opletten dat je hier de afslag naar links van de prlp3.1 neemt.

Wanneer je na een tijdje opnieuw op de geasfalteerde weg stuit ben je bij het startpunt van deze leuke rondwandeling beland.