Rondwandeling Pico de la Nieve op het Canarische eiland la Palma

beginpunt: Piste Pico de la Nieve langs de doorgaande weg Lp-4 naar El Roque de los Muchachos.

eindpunt: Piste Pico de la Nieve langs de doorgaande weg Lp-4 naar El Roque de los Muchachos.

afstand: 9 kilometer

tijdsduur : 3 uur

signalering: Piste Pico de la Nieve, Prlp3, traverse (rode stippellijn op kaart), GR131, Prlp3

hoogteverschillen : totaal stijgen 350 meter, totaal dalen 350 meter

zwaarte : middel tot makkelijk

bar restaurant : nee

watertappunt : nee

bushalte : nee

Deze rondwandeling naar Pico de la Nieve op La Palma is vaak goed te doen ook als de oostkant van La Palma zich onder de dikke deken van de ‘wolkenzee’ bevindt. Deze wolkenzee hangt vaak op een variërende hoogte van 1500 tot 2000 meter. Pico de la Nieve (Top van de sneeuw) steekt daar met haar hoogste punt van 2239 meter dus meestal boven uit. Wanneer je vanuit de richting van Santa Cruz de la Palma omhoog rijdt richting El Roque de los Muchachos, rijd je het grootste deel van deze rit onder de wolken. Vlak voor de afslag naar de piste Pico de la Nieve kom je ineens boven de wolken terecht en heb je een prachtig uitzicht over de wolkenzee en het deel van La Palma dat daar nog bovenuit steekt.

Je volgt het brede onverharde pad omhoog. Dit vormt het minst interessante deel van deze rondwandeling naar Pico de la Nieve. Maar het is wel een lekkere relaxte warming up voor de op zich verder niet zo moeilijke wandeling. Het brede pad eindigt op een punt met een plattegrond en wat vuilcontainers. Tot hier kunnen terreinwagens komen. Bij het bord volg je de geel-wit gemarkeerde wandelroute prlp3 links omhoog. Na een tijdje krijg je de splitsing waar je het pad (rode stippellijn op kaart) dat rechtdoor gaat omhoog volgt.

Deze zogenaamde traverse (verbindingspad) komt een tijdje later uit op de GR131 wandelroute. Deze rood-wit gemarkeerde wandelroute volg je naar rechts. Al snel krijg je de Pico de la Nieve in zicht. Aan de linkerkant van het pad kijk je in de enorme erosiekrater van de Caldera de Taburiente. Schuin voor je aan de overkant van de krater zie je het sterrenwachtcentrum bij het hoogste punt van La Palma in de zon glinsteren.

Op de top van de Pico de La Nieve heb je rondom een fraai uitzicht. Aan de oostkant steekt ongetwijfeld de Pico del Teide, met haar bijna 4000 meter,  op het zustereiland Tenerife hoog boven de wolken uit. Iets ten zuidoosten daarvan is soms La Gomera zichtbaar en in het zuiden, indien je geluk hebt, El Hierro. Deze beide eilanden zijn echter bijna een kilometer minder hoog dan La Palma en steken daardoor meestal niet boven de wolkenzee uit.

In de winter valt weer eens op hoe ingenieus het menselijk oog is. Je kunt ondanks het tegenlicht van de lager staande zon toch alle verschillende landschappen in het zuiden duidelijk zien. Je fototoestel, of in ieder geval die van ons, heeft daar wat meer moeite mee. Het zou natuurlijk ook kunnen komen door de man achter de camera…..

Naar het noorden hebben man en camera minder last en kunnen de diverse kleuren van de rotsformaties en steenlagen in de krater en kraterwand duidelijk vastgelegd worden. De afdaling via de prlp3 van de Pico de la Nieve begint bij het houten kruis op het hoogste punt  en gaat richting Puntallana tot aan wandelroute GR130 aan de steile rotskust.

Onder aan het paadje  vanaf de Pico de la Nieve splitst het pad zich in de hogere rood-wit gemarkeerde GR131 en de afdalende geel-witte prlp3. Dit laatste pad kun je volgen tot aan de auto. Je komt onderweg nog een keer langs het info bord aan het eind van de Piste Pico de la Nieve. Daar duikt het pad aan de linkerkant naar beneden het bos in.

Je hebt waarschijnlijk ‘grote zus’ Tenerife inmiddels al diverse malen tijdens deze rondwandeling in beeld gehad. Maar hoe later op de dag en des te lager de zon staat, hoe meer het zonlicht op de boven de wolken uitstekende deel valt, en dus beter zichtbaar is.