Rondwandeling langs 3 refugio’s (schuilplaatsen) op het Canarische eiland La Palma.W25

beginpunt : Refugio El Pilar

eindpunt : Refugio El Pilar

afstand :  15 kilometer

tijdsduur : 4 uur

signalering: PRLP18, SLLP132, PRLP17, SLLP124, PRLP16

hoogteverschillen :Totaal stijgen 350 meter, totaal dalen 350 meter

zwaarte : Makkelijk, slechts een paar korte steilere stukjes op de PRLP16, 17 en 18

bar restaurant : Autobar bij Refugio El Pilar

watertappunt : Refugio El Pilar en Pared Vieja

bushalte : Nee

Deze makkelijke afwisselende rondwandeling op La Palma gaat langs drie verschillende ‘Refugio’s’. Refugio betekent schuilhut, schuilplaats of toevluchtoord in het Spaans. In het huidige La Palma zijn de meeste Refugio’s echter recreatiegebieden, bbq plaatsen of een soort herbergen voor groepsuitjes geworden. Zo ook deze drie Refugio’s. De rondwandeling begint bij de grootste en bekendste refugio van La Palma; ‘El Pilar’. Even ten oosten van El Pilar loopt wandelpad PRLP18 naar beneden naar de vaak in nevel gehulde refugio Pared Vieja. Wat onze persoonlijk favouriete refugio is voor een bbq in de bergen.

Onder aan refugio Pared Vieja, aan de andere kant van de weg, gaat deze rondwandeling verder over het bloemrijke wandelpad SLLP132. Eerst is het pad een wat bredere piste om even verder op over te gaan in een smal slingerend bospaadje.

Aan het eind van dit pad stuit je op de wandelroute PRLP17 die je rechts omhoog volgt. Dit pad kruist een aantal ongemarkeerde bosbouw wegen. De begroeing krijgt hier steeds meer open plekken met laag struikgewas door houtkap. Na minder dan een kilometer krijg je de gemarkeerde afslag naar links van de SLLP124.

De SLLP124 gaat door steeds meer open terrein met vegetatie die voornamelijk bestaat uit brezal, cistusrozen en La Palma brem. Dit pad brengt je naar de bredere piste El Cabrito, die je naar links volgt.

Deze brede piste ‘El Cabrito’ bevindt zich vaak op de rand van nevel en felle zon. Je moet dus op beide weertypes voorbereid zijn. Het moge duidelijk zijn dat je op dagen met nevel niet het uitzicht van de foto hebt.

Na anderhalve kilometer over de piste kruis je de wandelroute PRLP16 die je rechts omhoog inslaat. Dit pad gaat af en toe over steil terrein door een dicht laurierbos. Zeker bij een natte ondergrond kan het hier wat glibberig zijn. Vandaar dat we deze rondwandeling het liefst tegen de wijzers van de klok in lopen. Afdalen over dergelijk terrein is immers altijd lastiger dan stijgen.

Na ongeveer een kilometer kom je in een gebied dat Llano de las Moscas heet. Hier bevindt de derde refugio zich. Dit is echter meer een soort herberg die nog maar zelden in gebruik is. Hier is een kruispunt van wandelwegen. Je blijft gewoon rechtsaf de PRLP16 volgen richting El Pilar, die overgaat in een breder bosbouwpad. Het pad wordt hier ook soms gemarkeerd met groene houten bordjes waar Pista de La Mosca op vermeld staat. Aan het eind stuit je op de verharde weg die je naar links volgt voor het laatste stukje terug naar El Pilar.