Rondwandeling van Montaña la Breña naar La Tablada op het eiland La Palma. O20

beginpunt : Parkeerplaats van de begraafplaats boven Montaña La Breña. (Cementerio municipal)

eindpunt :   Parkeerplaats van de begraafplaats boven Montaña La Breña. (Cementerio municipal)

afstand :  6 kilometer

tijdsduur : 2 uur

signalering: SL PR 131, SL PR 126, SL PR 122

hoogteverschillen : totaal stijgen 400 meter, totaal dalen 400 meter

zwaarte : zwaar door de steilte

bar restaurant : In diverse dorpskernen langs doorgaande weg LP1 in de buurt.

watertappunt : nee

bushalte : Langs doorgaande weg LP1 onder Montaña La Breña

Op La Palma heb je een groot aantal lokale wandelpaden die met ‘SL LP’ aangeduid worden en dan gevolgd door een nummer. Dit zijn korte wandelpaden, met een lengte van minder dan tien kilometer. Deze paden leiden vaak naar een interessant iets of door een interessant gebied. Ook vormen deze’SL LP’ wandelpaden vaak een verbinding tussen twee grotere wandelroutes. Ook kan je door een aantal van deze ‘SL’ wandelpaden te combineren een leuke rondwandeling samenstellen.

Een hele leuke korte rondwandeling boven Montaña La Breña ontstaat er door de SL paden, 131, 126 en 122 te combineren. Vanaf de parkeerplaats van de Cementerio municipal (gemeente begraafplaats) volg je een klein stukje de geel wit gemarkeerde PRLP 18.1 omhoog. Al heel snel stuit je op de splitsing van de SLLP 131 en de 122. Hier neem je de 131 omhoog. Die gaat eerst een stukje ongelofelijk stijl over een verhard pad omhoog om daarna over te gaan in een onverhard bospad.

De begroeing bestaat voornamelijk uit dichte brezal en laurier bebossing. Vaak hangt er op deze hoogte van de oostkant van La Palma bewolking en loop je dus door nevel. Dit heeft juist wel wat. Want hierdoor is deze vegetatievorm ontstaan. We lopen ook wel eens met felle zon door een dergelijk bos. Maar dat past toch minder bij dit soort wandelingen.

Op een gegeven moment zie je vlak voor een kruising met verharde wegen een bordje staan dat omgekeerd op het paaltje is geschroefd. Dit is waarschijnlijk geen vandalisme maar juist om je te attenderen dat je extra moet opletten. Het bordje veroorzaakte waarschijnlijk verwarring en is bewust omgedraaid. Het groen-wit gemarkeerde wandelpad gaat schuin naar links verder aan de overkant van de kruising over het karrespoor dat daar verder gaat.

Vanaf hier loopt het wandelpad afwisselend door bebost en het wat opener en vlakkere terrein van La Tablada. Totdat je bij een T-splitsing komt. Hier is het even opletten. Je moet hier naar links en beneden over de SLLP126. Maar wat schetst je verbazing. Op het bord wordt een op de Freytag en Bernd kaart onbekende SLBB130 richting Montaña Brejilla en de GR130 weergegeven. Dit is een bekende fout maar er staan nog een aantal van deze oude en onjuiste bordjes langs de route. Op de kaart heet het pad echter SLLP126.

Je moet dus linksaf en je niet van de wijs laten brengen door deze SL130 aanduiding. Om weer bij het beginpunt van de wandeling terug te komen moet je tijdens de rest van de wandeling de bewijzering naar Montaña la Breña volgen.  Die gaat het laatste stuk over de duidelijk aangegeven SLLP122. Het is soms even puzzelen tijdens deze rondwandeling. Maar dat is de moeite meer dan waard.