Wandelen op La Palma. Rondwandeling Montaña el Caldero. O10

beginpunt : kruising doorgaande weg lp-301 met pista El Cabrito 2,5 km ten oosten van El Pilar

eindpunt : kruising doorgaande weg lp-301 met pist El Cabrito 2,5 km ten oosten van El Pilar

afstand : 10 km

tijdsduur : 3 uur

signalering: Prlp17,slvm124 (pista el cabrito) , prlp16, prlp17

hoogteverschillen : totaal stijgen 200, meter totaal dalen 200 meter

zwaarte : licht, middel

bar restaurant : nee

watertappunt : nee

bushalte : nee

De wandeling begint bij de kleine nutteloze rotonde langs de Lp-301 2,5 km ten oosten van recreatiegebied El Pilar. Deze prettige rondwandeling voert je door een verscheidenheid aan vegetatiezones. Eerst vooral boomheide en brem, later een beetje laurierbos, pijnboombos en ter afsluiting weer wat laurierbos.  Al met al een heerlijke en overwegend makkelijke wandeling. De reden dat we voorstellen om deze route bij het begin de pista el Cabrito te starten is dat je dan niet gelijk begint met een steil stukje dalen maar met een makkelijk vlak stuk over dit brede brandpad. Wil je wel gelijk wat steviger dalen over de afslag van de prlp17 die 50 meter verder net rond de bocht links naar beneden duikt kan dat ook.

Je komt al weer vrij snel via een houten bruggetje op de brede piste terug, waar je linksaf slaat. Na een goede 4 kilometer kom je bij de kruising met de prlp16. Deze neem je rechtsaf omhoog. Dit is een iets steiler en smaller paadje totdat je bij Llano de las Moscas komt.

Deze naam ‘vlakte der vliegen’, geeft ons wat steun in onze veronderstelling dat dit gebied genoemd is naar de endemische Promachus palmensis die we er in het voorjaar en zomer nog wel eens zien. Deze ‘La Palma roofvlieg’ ziet er uit als het meest simpele vliegende insect dat je je maar voor kunt stellen. Net een prototype van een heel simpel helicoptertje. Maar dan wel ééntje van Duitse makelij, kwaliteit. Want deze simpel ogende roofvlieg jaagt uiterst succesvol op wespen en andere insecten.

Vanaf de Llano de las Moscas wordt de prlp16 een brede piste die eerst heel langzaam stijgt en vervolgens weer heel langzaam daalt richting recreatiegebied el Pilar. Op een gegeven moment passeert de route onderlangs het einde van een ruige lavastroom.

Aanvankelijk heb je af en toe zicht op Montaña el Caldero voor je, later rechts naast je. Als deze berg achter je is verdwenen krijg je al snel de kale gruishellingen van de gedoofde vulkaan Pico de Birigoyo recht voor je.

Bij de geasfalteerde weg staat de wandelwijze met prlp17 erop vermeld. Hier ga je naar rechts en steek je de verhardeweg over en verdwijnt de geel-wit gemarkeerde route het bos in. Soms is het even zoeken maar het pad blijft op ongeveer 50 meter evenwijdig aan de verharde weg lopen totdat die terugbuigt naar de weg en bij het vervallen huisje met informatie bord de weg weer terug oversteekt. Nu komt er even later een klein stukje wat stijler afdalen en ben je al snel weer terug bij de auto.