RONDWANDELING TENAGUA OP LA PALMA, O 33

bar restaurant : In Puntallana

watertappunt : nee

bushalte : In Santa Lucia en Puntallana

Iets ten noorden van Santa Cruz bij kilometer paaltje 8 aan de doorgaande weg Lp-1 kom je bij tunnel ‘Barranco del Agua. Om de bergflank van de tunnel heen ligt nog de oude weg. Daar kun je je auto parkeren en begint de Tenagua rondwandeling. Je volgt de rood-wit gemarkeerde GR130 naar het noorden. Bij de geasfalteerde weg ga je iets naar rechts en steek je over. Aan de andere kant van de weg loopt de route de barranco in en klimt omhoog naar het gehucht Santa Lucia.

Boven gekomen zie je een klein altaar en aan de andere kant van de weg het kerkje van Santa Lucia. Nu gaat de route verder over verharde weg tot je weer bij de doorgaande weg komt. Deze dien je over te steken, maar let op. Je moet iets terug naar rechts en daar zie je de rood-witte markering van de GR130 weer verschijnen en het pad dat lager ligt dan de doorgaande weg aanduiden.

Dit soms verharde soms onverharde pad brengt je naar Puntallana. Aan het kennelijke einde van het pad kom je op een verharde weg uit die de bocht om gaat naar rechts. Het pad loopt echter aan de andere kant van de weg, precies in de bocht, gewoon verder de ondiepe barranco in. Vandaar wordt je via de GR130 Puntallana in geleid. Aan het einde van het dorp zie je de geel-wit gemarkeerde wandelroute Prlp4 aangegeven staan. Die volg je naar links, weer terug naar de doorgaande weg.

De doorgaande weg steek je over en ga je rechtdoor omhoog via de verharde weg met leuning. Na een paar honderd meter heb je de afslag naar rechts waar de Prlp4 veranderd in een onverhard smal dat zich langzaam omhoog slingert door een fraai landschap.

Dit pad is duidelijk aangelegd voor de watervoorziening. Door de mens gemaakte geulen in het terrein geven de route echter een leuke sfeer. Let wel op voor de naar beneden hangende takken van bramenstruiken. Na perioden met regen groeien ze sneller dan ze gesnoeid kunnen worden.

Het smalle wandelpad komt uit op een bredere onverharde piste waarover de route een tijdlang verder gaat totdat je weer via de geel-witte markering van de Prlp4 een smaller pad wordt op gestuurd.

De Prlp4 loopt regelmatig door regenwater uitgesleten geulen. Soms gaat de route dan over een gladde bemoste rotsachtige ondergrond. Alle voorzichtigheid is hier geboden !

De Prlp 4 loopt afwisselend over wat steiler stukken berghelling en wat vlakkere delen. Er zitten een paar stukjes bij die vrij pittig zijn, maar toch is de beklimming goed te doen. De eerder genoemde rotsachtige stukken zijn het lastigst door de kans op uitglijden.

Wanneer je bij de door borden gemarkeerde afslag naar links van de Prlp4.1 komt is het even slikken. Achter een pijnboom tussen wat struiken duikt het pad werkelijk steil naar beneden. Behoorlijk lastige eerste paar honderd meter. Ze hadden kennelijk geen zin meer om een paar haarspeldbochtjes in het pad aan te leggen. Uitkijken geblazen dus. Na die eerste lastige meters wordt de Prlp4.1 echter een goed bewandelbaar en leuk pad. Lager tussen de landerijen kom je op een kom je op een verhard pad terrecht. Hier moet je even opletten dat je niet de groen-wit gemarkeerde sl route neemt die rechtdoor gaat, maar de geel-witte Prlp4.1 blijft volgen die linksaf slaat..

Het laatste stukje van de 4.1 loopt weer over een originele wandelroute en brengt je naar de verharde weg tussen de huizen. Bij de doorgaande weg moet je even naar rechts om over te steken en zie je aan de overkant de rood-wit gemarkeerde Gr130 die je naar links volgt. Evenwijdig en naast de doorgaande weg LP-1 zie je al snel de tunnel weer opduiken waar je aan de buitenkant je auto hebt geparkeerd.