De lavastroom van Montaña Quemada in het natuurpark Cumbre Vieja op La Palma

beginpunt : Ongeveer 1 km voorbij bezoekerscentrum boven El Paso richting tunnel langs LP-2.

eindpunt : Ongeveer 1 km voorbij bezoekerscentrum boven El Paso richting tunnel langs LP-2.

afstand :  Heen en terug samen 4 kilometer.

tijdsduur : totaal één uur.

signalering: nee, grijze stippellijn op kaart

hoogteverschillen : te verwaarlozen

zwaarte : makkelijk

bar restaurant : Restaurant La Cascada ten westen van het bezoekerscentrum

watertappunt : nee

bushalte : Bij bezoekerscentrum

Eigenlijk waren we op weg om een wandeling te maken in een hoger gelegen gebied op La Palma. Talloze malen hadden we ons afgevraagd waar dat pad achter het bord dat de noordelijkste ingang van het natuurpark Cumbre Vieja aangeeft naar toe zou leiden. Eventjes de auto aan de kant gezet en een stukje het pad gevolgd.

Al heel snel besloten de andere wandeling te laten voor wat het was en rugzak en camera uit de auto gehaald om dit gebied wat beter te gaan verkennen. Want de omstandigheden waren ideaal. De wolkenwaterval kwam wel over de bergwand van de Cumbre Nueva heen maar loste aan deze kant volledig op.

Wat een verrassing was het voor ons om op slechts 10 minuten rijden een gebied met zulke uitzichten te ontdekken. En dat pas na al die jaren dat we hier wonen en ontelbare keren dat we er langs gereden zijn. Het pad voert naar de lavastroom van Montaña Quemada die in 1470 en 1492 uitbarstte. De lavastroom heeft de vruchtbare landerijen boven El Paso vernietigd en er zo voor gezorgd dat de boeren hier noodgedwongen overgingen in wijnbouw en aanplant van moerbeibomen voor de zijde productie.

Het pad is een gravelpiste die slechts licht stijgt en evenwijdig loopt aan de bergrug van de Cumbre Nueva waar de wolkenwaterval overheen rolt. Je volgt het meest duidelijke pad dat op het hoogste punt een bocht naar links maakt en volgt het pad vervolgens aan de rechterkant van de lege watertank naar beneden  en neemt daar het smallere pad onderin dat tussen de boompjes door weer rechts omhoog gaat. Dan stuit je op de lavastroom van Montaña Quemada (verbrande berg).

Vanaf hier kun je, mits je een zeer goed evenwicht hebt,  nog een stukje verder je weg zoeken over de grillige lavabrokken die bedekt zijn met verschillende kleuren korstmossen. De lavastroom moet van een zeer stroperige samenstelling zijn geweest door zoveel hoger te liggen dan het landschap aan weerszijden.

Het gebied wordt aan drie kanten omgeven door bergketens. In het noorden de Pico de Bejenado en de hellingen van de Caldera de Taburiente. In het oosten de steile bergwand van de Cumbre Nueva. En in het zuiden de vulkanen van de Cumbre Nueva. Je waant je alleen op de wereld en dat zo dicht bij de doorgaande weg en het dichtbevolkte Aridane dal. Fantastisch ! En bovendien is het een korte makkelijke wandeling die voor vrijwel iedereen te doen is.