Wandelen La Palma. Rondwandeling bij Montaña Bermeja boven Tijarafe op La Palma. W5

beginpunt : Onverharde piste aan het einde van Calle Lomo de La Fuente boven Tijarafe.

eindpunt : Onverharde piste aan het einde van Calle Lomo de La Fuente boven Tijarafe.

afstand :  13 kilometer

tijdsduur : 4,5 uur

signalering: PR LP 12, PR LP 10, SLTJ 70, PR LP 12.1, PR LP 12

hoogteverschillen : Totaal stijgen 850 meter, totaal dalen 850 meter

zwaarte : zwaar

bar restaurant : In Tijarafe

watertappunt : Nee

bushalte : in Tijarafe

Deze rondwandeling in de vorm van een figuur acht loopt door wisselend bebost en open terrein. In Tijarafe volg je eerst de aanwijzing Pizaria La Fuente. Vanaf dat punt volg je de geasfalteerde Calle Lomo de La Fuente omhoog tot deze na ongeveer 2 kilometer bij een kleine natuurstenen watertank rechts af buigt en op dit punt een betonnen weg naar links en verder omhoog voert. Je neemt dit betonpad omhoog en na ongeveer 1 kilometer eindigt dit betonpad op een onverharde piste. Hier ga je naar links. Na ongeveer 500 meter in een scherpe bocht naar rechts begint de wandelroute. Let op, want er staat maar een klein houten paaltje aan de buitenkant van de bocht, welke de wandelroute PR LP 12 aangeeft.

Je volgt de PR LP 12 een klein stukje omhoog en stuit al snel op een kruising van wandelwegen. Hier volg je de PR LP 10 naar rechts. Dit deel van de in de volksmond genoemde ‘Traviesa’ brengt je vrijwel horizontaal naar de kruising met de SL TJ 70. Dit smalle maar duidelijke pad volg je naar links en omhoog naar Montaña Bermeja. Boven Montaña Bermeja kruis je de PR LP 12. Deze steek je over en volg je rechtdoor over het bospad dat niet gemarkeerd wordt maar zelfs wordt aangegeven met zowel een gee-wit als een groen-wit kruis op stenen op de grond. Na ongeveer een kilometer stuit je op een bredere onverharde pis¡te. Die volg je naar links en omlaag. Na een paar honderd meter splits zich een smaller pad schuin naar links welke je volgt (redelijk steil, voorzichtig). Na een tijdje kom je weer op de bredere onverharde piste en volg je deze verder omlaag. Na een tijdje kom je op een T-splitsing met een bredere onverharde piste welke je rechts en omhoog volgt.

Het gebied rond de Montaña Bermeja bestaat uit pijnboombos afgewisseld met stukken open terrein. Vooral op deze open plekken vindt je veel bloemen en vlinders. Het brede pad kruist op een tijdje de PR LP 12.1. Deze neem je naar rechts en omhoog. Het eerste stuk van dit pad voert tussen wijngaarden door die in het teken staan van een jeugd-werkgelegenheids en opleidings project. Leuk om te zien hoeveel verschillende druivensoorten er voor de wijn gebruikt worden. De houten bordjes die de soorten aangeven zullen met de jaren echter steeds slechter leesbaar worden. En dan wordt het giswerk welke druiven er in de lokale wijnen verwerkt zijn. Wie weet komt er daardoor onbedoeld weer een nieuwe La Palma topwijn tot stand.

Gedurende deze rondwandeling bij de Montaña Bermeja kwamen we geen andere wandelaars en zelfs geen locals tegen. Wel stuitten we op een gegeven moment op een groep jongeren die het wandelpad vrij van begroeing aan het maken waren. Duidelijk een ander of misschien wel hetzelfde werkgelegenheids project als die van de wijnbouw. Feit is wel dat de wandelpaden bij Tijarafe buitengewoon goed onderhouden, aangegeven en bewijzerd zijn. Een pluim voor deze gemeente aan de westkant van La Palma!

Aan het eind van de PR LP 12.1 stuit je , op de rand van de boomgrens, op de PR LP 12. Deze volg je naar rechts. Dit wandelpad brengt je eerst over vrij open terrein en later door pijnboombos weer terug naar het beginpunt van deze rondwandeling. Een groot deel van de afdaling, met name onder Montaña Bermeja loopt over een berggraat. Regelmatig heb je zicht over de zuidkant van La Palma en bij helder weer op het  Canarische eiland El Hierro.