Rondwandeling in de vallei van Riachuelo op het Canarische eiland La Palma. C11

beginpunt : Lp-302, 200 meter na de afslag naar rechts richting La  Cumbrecita.

eindpunt : LP-302, 200 meter na de afslag naar rechts richting La Cumbrecita.

afstand :  7 km

tijdsduur : 2,5 uur

hoogteverschillen : totaal stijgen 100 meter, totaal dalen 100 meter

zwaarte : middel

bar restaurant : Aan LP 3  ten westen van  bezoekers-centrum, parilla La Cascada

watertappunt : nee

bushalte : bij bezoekers-centrum

Wanneer je vanaf het bezoekerscentum boven El Paso richting Cumbrecita gaat en bij de aftakking naar Valencia rechts aan houdt, heb je na tweehonderd meter aan de rechterkant een breed bospad en open stuk terrein. Na een kleine honderd meter op dit open terrein heb je aan de rechterkant Pozo Capote. Dit is een soort ven, die het grootste deel van het jaar droog staat. Aan de linker kant heb je het einde van de barranco Riachuelo. Dit is een samenstelling van een tiental kleinere barranco’s die allen hier eindigen.

Door een soort natuurlijke dam kan het water hier niet verder stromen en verdwijnt in de poreuze grond. De barranco’s bevatten maar korte tijd water maar aan de slijtgeulen en het formaat van de keien is te zien dat het water er tijdens hevige buien er redelijk hard moet stromen. Je daalt af in het einde van deze barranco en volgt de bedding stroomopwaarts. Bij de eerste duidelijke zij-barranco aan de linkerkant ga je die binnen. Dit is de Barranco de Juan Flores.

Deze barranco blijf je volgen. De barranco bestaat soms uit meerdere smalle beddingen om daarna weer één bedding te vormen. Je volgt de meest duidelijke en bij twijfel de linker bedding. Je passeert op een gegeven moment de huisjes van Acampamiento Riachuelo. Ruim een kilometer voorbij de huisjes kruist een onverharde piste de dubbele bedding via een langgerekt eilandje met een aantal pijnbomen er op. Hier verlaat je de bedding en volg je het bos pad naar rechts. Bij de volgende splitsing houd je wederom rechts aan en kom je via open terrein en wat later weer bos bij de huisjes van Galeria Tabercorade. Achter het rechterhuisje loopt een spoor dat je naar het wandelpad tussen de Ermita Virgin del Pino en La Cumbrecita loopt. Hier ga je weer rechts en wandel je langs de voet van de hoge rotswand richting de Ermita.

Dit duidelijke wandelpad volg je tot de Galeria Intermedia. Hier verlaat je de route naar de Ermita en neem je op de driesprong het ongemarkeerde bospad dat schuin naar rechts het bos in loopt. Het eerste stuk is nog een duidelijk bospad tot aan de bedding. Daar stopt het. Je volgt de bedding naar links zonder er in af te dalen. Na een tijdje zie je weer een spoor dat aan de linkerkant van de bedding terug omhoog het bos in gaat.

Dit steeds smallere spoor kruist na een tijdje een ondiepe barranco. Daarna moet je gewoon zelf op gevoel je weg door het bos zoeken. Verdwalen kun je niet want je loopt in een smal gebied tussen de hoge basaltwand van de Cumbre Nueva en de verharde weg LP-202. Na een tijdje zie je overal stapels stenen in het bos. Dit bos is vroeger landbouwgebied geweest maar nu weer terug veroverd door het bos. Vlak voor het einde van de rondwandeling stuit je op nog actieve landbouwgrond met dezelfde stapels stenen als in het bos. Kort daarna leidt een onverhard autospoor je de brede barranco in, waar de rondwandeling begonnen is.