Korte rondwandeling bij recreatie gebied El Pilar op La Palma. C7, W12

tijdsduur : 0,45 uur

hoogteverschillen : totaal stijgen 50 meter, totaal dalen 50 meter

zwaarte : makkelijk

signalering : Autoguiado, paaltjes met groenwitte bordjes.

bar restaurant : autobar El Pilar

watertappunt : ja, bij bbq-huisjes

bushalte : nee

Recreatiegebied El Pilar is vooral bekend om de leuke bbq faciliteiten die het heeft en doordat velen hiervandaan vertrekken voor de wandeling ‘Route der vulkanen’. Maar vanaf El Pilar zijn een keur aan wandelingen te maken. Je kunt er voor kiezen om een gemarkeerde route te volgen of om zelf een wandeling samen te stellen over een veelvoud aan paadjes. Mocht je na het barbecuen een beetje wroeging hebben door alle calorieën die je ongewild naar binnen hebt gewerkt, is er een kleine bewijzerde rondwandeling van 45 minuten die zeker de moeite waard is.

De rondwandeling begint achter op het bbq terrein waar het grote wandelinformatiebord staat. Hier gaat een klein paadje naar links welke je naar een brede brandgang brengt. Op dit punt ga je naar links en volg je, na de bult, een klein stukje de geasfalteerde weg rechtdoor (Even opletten dat je niet deze geasfalteerde weg naar rechts volgt!).  Na 100 meter duikt de rondwandeling rechts naar beneden het bos in.

De rondwandeling wordt verder zeer duidelijk aangegeven met paaltjes. Op een gegeven moment kun je links omhoog naar het uitkijkpunt op Montaña de La Venta. Dit is het enige steile stuk tijdens deze wandeling. Op dit zelfde punt kom je weer terug om de weg naar rechts en beneden te vervolgen. Even later kom je op een groot open terrein , Hoyo de Rehielo. Hier staan een aantal bbq huisjes, behorende bij dit kampeerterrein dat nooit echt in gebruik is genomen, en inmiddels langzaam in elkaar storten. Zonde ! Schuin diagonaal rechts aan de overzijde van het terrein gaat de wandeling verder tussen twee bbq- huisjes door.

Tijdens dit rondje krijg je een goed beeld van de diverse vegetatiezones die hier samenkomen. Op bovenstaande foto zie je o.a. de endemische flora : de Canarische pijnboom, Brezal en La Palma brem.  En er is een, meestal opgedroogd, kratermeertje te zien.

Bij helder weer heb je vanaf de top van Montaña de La Venta een prachtig uitzicht over het Aridane dal in het westen, het nationale park van de Caldera de Taburiente in het noorden en onze hoofdstad Santa Cruz de La Palma en buureiland Tenerife in het oosten. Hoewel het oosten vaak onder een wolkenzee zal zijn verscholen steekt de bijna 4 km hoge top van de Teide op Tenerife er meestal nog ruim bovenuit.

Het gebied rond El Pilar leent zich ook om een aantal typische La Palma vogels proberen te spotten. Zoals o.a. de raaf, de blauwe vink en het hieronder afgebeelde Tenerife goudhaantje.

Toen de kinderen klein waren deden we deze rondwandeling bij El Pilar zeer regelmatig. Vaste prik was het dan om na het barbecuen op het uitkijkpunt van Montaña de la Venta rare foto’s te maken. Zo hoog mogelijk springen met La Palma of Tenerife op de achtergrond. Afgelopen week hebben we na jaren deze leuke rondwandeling bij El Pilar weer eens gemaakt. En ook nu moesten we natuurlijk  weer raar doen en springen. Het seismisch centrum van La Palma zal waarschijnlijk wel de nodige aardschokken hebben geregistreerd, bij de landingen van René met zijn nieuwe kilo’s.