RONDWANDELING OP LA PALMA; BEZOEKERSCENTRUM-REVENTON-EL PILAR-BEZ.CENTRUM. C14, W20

beginpunt : Bezoekerscentrum El Paso

eindpunt : Bezoekerscentrum El Paso

afstand : 24 km

tijdsduur : 6 uur

hoogteverschillen : Totaal stijgen 650 meter, totaal dalen 650 meter

zwaarte : Middel/zwaar

signalering : Pr lp 1, GR 131, prlp 14, rode stippellijn op kaart naar bezoekerscentrum

bar restaurant : Autobar bij recreatiegebied El Pilar

watertappunt : Bij El Reventon pas en bij recreatiegebied El Pilar,

bushalte : bij het bezoekerscentrum

Deze pittige maar zeer afwisselende dagwandeling kun je beginnen bij, en combineren met, het bezoekerscentrum van het nationale park. Het best kun je deze wandeling, volgens ons, maken met de klok mee. Dus eerst via het oude koningspad prlp 1 omhoog naar El Reventon.

Dit is het oudste en voorheen belangrijkste wandelpad van La Palma. Het verbindt de vlakten van het Aridane dal aan de westzijde met de hoofdstad aan de oostkant van La Palma. Ondanks dat het steile pad met basaltstenen geplaveid is, of misschien wel juist daardoor, is het met vermoeide spieren lastig afdalen. Dat de stenen vaak bedekt zijn met dennennaalden, helpt ook niet om prettig af te dalen. Dus beter en veiliger is het om hier omhoog te wandelen.

Je begint de wandeling bij het informatie bord naast de parkeerplaats achter het bezoekerscentrum. Je kunt over het asfalt naar de prlp1 lopen en die dan volgen, maar veel leuker is het om direct bij het infobord rechtsaf te slaan en vlak achter het bezoekerscentrum langs over het paadje het gebied van ‘Patrimonio rural de las cuevas’ te doorkruisen. Je blijft als maar rechtdoor lopen over dit paadje. Op een gegeven moment moet je even een paar meter rechts en door een opening in een rotsmuurtje door om verder rechtdoor te kunnen.

Uiteindelijk stuit je voor de derde keer op een asfaltweggetje met de naam Calle Virgin del Pino, waar kleine bordjes staan en die je volgt naar links. Aan het einde van dit asfaltweggetje kom je op de berggraat met grote pijnbomen waar de prlp 1 omhoog gaat naar El Reventon pas.

Je volgt gewoon het spoor over de berggraat omhoog en ziet dan aan de linkerkant van de graat het begin van het geplaveide en zich omhoog zigzaggende pad verschijnen.

Na tig haarspeldbochtes over het geplaveidde pad sta je al snel op el Reventon pas. Niet bijzonder fraai met die vuilcontainers. Snel maar je weg vervolgen naar rechts over de brede onverharde Piste de Hilera de la Cumbre. Na een tijdje gaat de wandelroute van de GR131 echter afwisselend links en rechts van deze brede piste. Dit is iets zwaarder maar veel leuker om te doen.

Vlak voor het bereiken van recreatiegebied El pilar kom je nog door een stukje vochtig laurierbos. Met een beetje geluk heb je nog kunnen ondervinden op het stuk hiervoor hoe de wolken samen met de pijnbomen een soort van plaatselijke regen veroorzaken.

Bij El pilar volg je een stukje de geasfalteerde weg naar rechts en krijg je na een paar honderd meter bij het informatiebord de afslag naar rechts  van de prlp14 richting El Paso. Dit pad loopt eerst over harde rotsgrond door brezalbos om daarna over losser lava gruis en tussen verspreid staande pijnbomen verder te gaan richting de vlakte van Llano del Jable.

Hier gaat de prlp14 achter Montaña Quemada rechtaf om over de lange lavatong van stroperige lava verder richting El Paso af te dalen. Dit is een deel van de wandeling waar je goed op moet letten niet een vermoeide enkel te zwikken op de brokken lava waaruit het pad bestaat.

Het pad gaat uiteindelijk verder over een asfaltweggetje met hier en daar wat vakantie huizen er langs. Wanneer de bebouwing wat drukker begint te worden zie je op een gegeven moment vlak voor de berg Montaña Colorada een wegwijzer die het pad naar rechts over de lavastroom terug naar het beginpunt bij het bezoekerscentrum aan geeft.