VAN LOS LLANOS NAAR PUERTO DE TAZACORTE OVER DE GR130, W37

bar restaurant : In Los Llanos en Puerto de Tazacorte

watertappunt : Nee

bushalte : In Los Llanos en Puerto de Tazacorte

We beginnen deze wandeling op Plaza de España in los Llanos. Vanaf de kiosko loop je naar beneden, langs het postkantoor en bij de klok op de middenberm van de staat die je oversteekt ga je rechtsaf en dan de eerste links. Dit is Avenida Enrique Menderos.

Deze volg je helemaal tot het eind in deelgemeente Argual. Hier ligt uitkijkpunt mirador Las Angustias. Vanaf de mirador volg je de geasfalteerde weg die links naar beneden als een soort U-bocht terug het dorp in loopt. Bij de eerste zijstraat naar rechts zie je het rode bewijzeringsbord van de GR130 richting Tazacorte staan.

Dit geasfalteerde/betonweggetje volg je een stukje naar beneden. Dan maakt het weggetje een haarspeldbocht naar rechts. Vrijwel direct hierna staat een laag paaltje aan de linkerkant die het rood-wit gemarkeerde wandelpad van de GR131 naar links richting Tazacorte aangeeft.

Nu kan het bijna niet meer missen. Tussen de bananenplantages door gaat dit met keitjes bestrate voormalig ‘koningspad’ gestaag richting zeenivo.

Je ziet Puerto de Tazacorte en de Atlantische oceaan rap dichter bij komen. Beneden gekomen stuit je op een ijzeren brug over de bedding van barranco de Las Angustias. Je volgt het ‘paadje’ dat onder de brug door loopt en daalt daarna pas makkelijk af in de bedding.

Nu is het nog een kwestie van de bedding volgen en je komt bij de oceaan. Het fraaiste deel van de wandeling is misschien wel het stuk waar je door de smalle kloof in de bedding wandelt. Overbodig te vermelden dat je hier niet moet zijn als het hevig regent boven in de bergen en een muur van water zich door deze spleet perst.

Na een tijdje door de bedding gestruind te hebben zie je de brug over de barranco voor je verschijnen met daarachter de Atlantische oceaan bij Puerto de Tazacorte.