RONDWANDELING MONTAÑA TODOQUE

beginpunt : Kleine onverharde parkeerplaats aan Camino Pampillo.

eindpunt : Kleine onverharde parkeerplaats aan Camino Pampillo.

afstand : 1600 meter

tijdsduur : 1 uur

hoogteverschillen : 100 meter

zwaarte : gemiddeld

bar restaurant : In Todoque

watertappunt : nee

bushalte : nee

Op de vlakte van Aridane aan de westkust van La Palma vallen vier oude vulkaankegels op. De leukste op te beklimmen is Montaña Todoque. De deels bewaard gebleven oude kraterrand aan de oostzijde van deze voormalige vulkaan is best bijzonder om te zien.

De beklimming begint bij het kleine onverharde parkeerplaatsje aan het verharde weggetje Camino Pampillo. Het pad loopt vrij steil omhoog en een klein beetje naar links. Na ongeveer 50 meter maakt het pad een haakse bocht naar rechts enn gaat richting de getande voormalige kraterrand.

Nu moet je goed opletten. Want net voor die getande rand gaat het pad aan de linker kant er van , dus onder de rand, verder. Ongemerkt blijf je makkelijk op de lavarand lopen en dat is niet de bedoeling.  Vlak onder de top is er even gedurende een paar meter een steil stukje dat een paar meter schuin terug rechts omhoog gaat om weer op de rand te kunnen komen.

Op de top staat natuurlijk weer een kruis en een markeringspaal. Het pad gaat na de top nog een stukje verder over een brede bergrug. Hier heb je fraai uitzicht over de oceaan. Heerlijke plek om van de zonsondergang te genieten, al dan niet tijdens een pick-nick. Je keert terug over het zelfde pad waarbij je er weer op moet letten dat je het pad onder de gekartelde lavarand volgt. Dus kort na het kruis op de top even goed opletten dat je die paar meter schuin terug naar rechts en steil naar beneden neemt om op het originele pad te belanden.