Afdaling van Jedey naar het strand van Charco Verde op het Canarische eiland La Palma. Z1

beginpunt: Jedey

eindpunt: Het strand van Charco verde

afstand: 6 kilometer

tijdsduur : 2 uur

signalering: Gr130, onverharde piste, smal wandelpad met steenmannetjes

hoogteverschillen : toaal dalen 600 meter

zwaarte : gemiddeld

bar restaurant : In Jedey bar en pizzaria Evangalina, op het strand Kiosko Charco Verde

watertappunt : nee

bushalte : Jedey en Charco verde

Deze onbekende afdaling van Jedey naar Charco Verde op La Palma staat niet op de kaart. Wij hebben hem dan ook per toeval ontdekt. Wandelend over de GR130 richting het zuiden hebben we al pratend een afslag gemist en kwamen zo deze afdaling tegen. Wel met hulp van een lokale dame die we tegenkwamen onderweg en die ons op dit onbekende pad wees. Vanaf Jedey loop je een klein stukje over de GR130 die na de geitenschuur aan de rechterkant overgaat in een brede piste. In de eerste bocht naar rechts gaat de GR130 naar links. Die laatste volg je niet maar je daalt verder af over het brede onverharde pad.

Deze brede piste slingert naar beneden en komt op een gegeven moment op een punt waar een hardhouten vierkanten paal staat met een bordje met rode driehoek naar rechts. Dit iets smallere pad volg je inderdaad naar rechts. Iets verder kom je bij een tweede houten paaltje en een geafalteerd weggetje. Dit horizontaal lopende weggetje volg je naar rechts. Na ongeveer een 700 meter krijg je een breed onverhard pad naar links en beneden dat voor auto’s ontoegankelijk is gemaakt door een metaal T-stuk in het midden.

Dit pad volg je over een oude lavastroom tot een vijftig tal meters voor de bananenkassen. Hier begint aan de linker kant over de kleine rotsbult een met steenmannetjes gemarkeerd pad dat horizontaal langs de twee waterleidingen loopt. Je verlaat de lavastroom en wandelt over het wandelpad nu tussen de struiken door.

Na  ongeveer vijfhonderd meter slaat het pad rechtsaf over de twee waterleidingen heen, en begint het ‘geheime’ pad naar Charco Verde. Je krijgt verder geen afslagen meer. Dit pad brengt je slingerend tussen begroeing voornamelijk bestaande uit diverse soorten wolfsmelk door naar de ‘risco’ (de steile rand).

Op de rand heb je een mooi uitzicht langs de steile zuidwest kust van La Palma en de Atlantische oceaan. Minder fraai is het uitzicht op de daken van de bananenkassen. Maar dat is wel een klein stukje welvaart voor de Palmeros moeten we maar denken.

Tijdens de afdaling slingert het smalle maar duidelijke paadje zich langs de steile helling richting het strand van Charco Verde dat recht onder je ligt. Aan de rechterkant zie je Hotel Sol in Puerto Naos en de vuurtoren van La Bombilla. Het wandelpad eindigt tussen bananenkassen en via een betonweggetje loop je verder naar de geasfalteerde weg. Hier kun je kiezen om rechts of links om  de baai heen naar het strand te wandelen.