www.vakantiehuizenlapalma.nl

Rondwandeling op La Palma naar de lavapijpen ‘Los Campanarios’ boven Jedey. W4

Startpunt los Campanarios boven Jedey op La Palma.

beginpunt : Volg vanaf  hoofdweg  gele paal van route PR LP 15 en parkeer na de huizen langs de route.

eindpunt : Dit is tevens het eindpunt van de wandeling.

afstand :  9 km

tijdsduur : < 4 uur

signalering: begin PR LP 15 en verder SL EP 108

hoogteverschillen : totaal stijgen 550 meter, totaal dalen 550 meter

zwaarte : middel

bar restaurant : Bar Jedey, pizaria Evagalina in Jedey en Bodegón Tamanca richting Las Manchas.

watertappunt : nee

bushalte : in Jedey

La Palma wandelen. De Campanarios (de klokketorens)

Deze rondwandeling  op La Palma brengt je naar de Campanarios (Klokkentorens) boven Jedey. Dit zijn de restanten van lavapijpen van de voor de rest geërodeerde vulkaan kegel. De magma in de lavapijpen is namelijk  harder dan de lava waar de buitenkant van de vulkaan uit bestaat. Direct aan het begin van de wandeling heb je van onderaf al mooi zicht op het uiteindelijke doel van deze wandeling.

La Palma wandelen. Diepe erosiegeulen in de zachte lavahelling.

Het eerste deel van deze wandeling brengt je eerst over een klein stukje asvalt wat al snel overgaat in onverharde piste. Kort daarna slaat het groen-wit gemarkeerde wandelpad naar links af en begint het echte werk. Je klimt over een gruishelling omhoog met aan je linkerhand de helling van de vulkaan Tajuya en aan je rechterkant een diepe erosiegeul in het zachte lava. Bij iedere stap omhoog verlies je de helft weer door terugzakken in het losse gruis.

La Palma wandelen. Vulkaan Tajuya boven Jedey op La Palma..

Onderweg kom je twee start terreintjes tegen voor parapente (valscherm zweven). Die zijn te herkennen aan de diverse windvaantjes en een infobord en picknick tafel bij de hoogst gelegen starthelling. Even daarna heb je een afslag naar links naar de rood gekleurde Tajuya vulkaan. Dit ‘zijstraatje’ van deze rondwandeling is niet het hoogste maar wel het hoogtepunt van deze wandeling en moet je beslist nemen.

De Canarisch den is een echte pioniersplant en survivor op La Palma.

Op de helling van deze vulkaan is goed te zien hoe de Canarische dennen moeten vechten voor hun bestaan in dit nog jonge vulkanische landschap op La Palma. Hoe meer dennen het redden des te meer andere planten zich hier zullen kunnen nestelen als ondergroei in de schaduw van deze pijnbomen. En krijg je in de toekomst ook hier waarschijnlijk dichte bossen zoals je wat verder tijdens deze wandeling tegen zult komen.

La Palma wandelen. De middelste van de drie 'klokketorens' boven Jedey.

Boven op de vulkaan Tajuya loopt een wirwar van paadjes die je naar diverse uitkijkpunten met zicht in de krater en op de Campanarios brengen. Achter en onder de Campanarios heb je een fantastisch uitzicht over de oceaan, Jedey en het Aridanedal. Op de terugweg van dit zijstraatje vervolg je het wandelpad naar links en verder omhoog langs de gruishelling. Na een klein half uur aan de bovenkant van de diepe lavageul die aan de rechterkant loopt, wordt het terrein wat vlakker. Kort daarna is er een driesprong (goed opletten) waar je bij het steenmannetje het spoor naar links volgt.

La Palma wandelen. Het spoor over de helling langs de Barranco de La Palma richting het bos.

Vanaf dit punt moet je goed op blijven letten. De grond wordt rotsachtiger en het spoor dus minder duidelijk. Je moet de steenmannetjes blijven volgen die vaak op de steeds grotere rotsblokken geplaatst zijn. Na een tijdje daalt het spoor af naar nog jonge maar nu al indrukwekkende Barranco de La Palma. Het is door de lichtinval heel lastig om deze erosiegeul goed op de foto vast te leggen. Maar misschien dat het jullie wel lukt.

La Palma wandelen. Ten westen liggen wat oudere gronden met dichter pijnboombos.

Kort na het oversteken van de Barranco de La Palma verdwijnt het spoor een pijnboombos in. Hier loop je als contrast met het eerdere deel van deze rondwandeling ineens in de schaduw en over een dik pak dennennaalden. Wanneer het spoor op een brede piste stuit, sla je linksaf. Dit bosbouwpad brengt je terug naar de auto of bus, waarbij je regelmatig zicht hebt op de Atlantische oceaan.

La Palma wandelen. Vrijwel gedurende de gehele wandeling heb je zicht op de Atlantische oceaan

wandelinfo                  wandelroutes                    home                     wandeltips