www.vakantiehuizenlapalma.nl

Wandelen op La Palma. Rondwandeling El Pilar-Pico Nambroque- El Pilar op La Palma. O16

startpunt wandeling O16

beginpunt : Recreatie gebied El Pilar

eindpunt : Recreatiegebied El Pilar

afstand : 12 kilometer  (uitstapje naar de top van Pico Nambroque 4 km extra)

Nambroque rondwandeling

tijdsduur : 3,5 uur (met uitstapje 1 uur extra)

signalering: PRLP16 (Llano de La Mosca), PRLP 125(SLVM125), GR131

hoogteverschillen : 800 meter (900 met top Birigoyo er bij)

zwaarte : middel

bar restaurant : nee

watertappunt : Bij recreatiegebied El Pilar

bushalte : nee

Via de Pista de Las Moscas PRLP16 op weg naar de Pico Nambroque op La Palma.

Van alle wandelingen die vanaf El Pilar op La Palma gemaakt kunnen worden, is de rondwandeling via de oude vulkaantop van Pico de Nambroque waarschijnlijkst het minst bekend. Op zich vreemd, want je kunt met deze wandeling een aantal ‘high lights’ van La Palma mooi combineren. De wandelroute volgt vanaf El Pilar de doorgaande weg oostwaarts tot het boomklimgebied van Acro Park. Vanaf dat punt vertrekt de PRLP16 over de brede pista Llano de Las Moscas zuidwaarts.

Uitzicht vanaf de llno de las moscas richting montaña El caldero

Het eerste deel van deze wandelroute voert in de half-schaduw van pijnboombos. Bij de Llano de Las Moscas gaat de PRLP16 links omlaag. Onze rondwandeling volgt nog een stukje de pista tot de afslag rechtsomhoog van de SL LP125 (SLVM 125 op sommige kaarten). Ook nu vogt de wandelroute een breed bospad. Pas vlak onder de Pico Nambroque gaat de wandeling over een echt bergpad. Regelmatig heb je al zicht op het boven het bos uitstekende stuk rots van de Pico Nambroque.

Noordflank van Pico Nambroque op La Palma.

Dit pad komt uiteindelijk even ten noorden van de Pico Nambroque uit op de GR131 ‘De route der vulkanen’. Het is de moeite waard om even in zuidelijke richting de GR131 te volgen om zo via het, groen-wit, aangegeven zijpaadje de Pico Nambroque te beklimmen. Dit paadje is overigens nog steeds onderdeel van het wandelpad SL LP 125. Vandaar dat je langs dit deel van de route der vulkanen een aantal groen-wit-rood markeringen ziet. Van twee wandelroutes tesamen.

Uitrusten op de top van de Pico Nambroque op La Palma.

De mooiste plek om tijdens deze rondwandeling een pauze in te lassen is bovenop deze oude vulkaantop. De uitstekende rotspunt die rots die je tijdens de beklimming aan de andere kant boven het bos uit zag steken, is een fotogenieke plek voor een pauze. Doet je misschien een beetje aan die beroemde rotspunt hoog boven een Noorse fjord denken.

Uitzicht richting het noorden van La Palma vanaf de Pico Nambroque.

Vanaf dit punt heb je mooi uitzicht op de Wandelroute der vulkanen en het landschap waar het pad zich doorheen slingert. Indien er weinig vocht of stof in de lucht zit, heb je ook een mooi uitzicht op de noordelijke helft van La Palma. Met name in de namidag, als de lager staande zon een schaduwspel op de flanken van de Pico de Bejenado speelt.

Lavapijp bij de Pico Nambroque op La Palma.

Langs het pad tussen de Pico de Nambroque en de GR131 kom je onderweg langs een oude lavapijp. Als iedereen die er langs komt, net als wij, er steenjes in laat vallen om een indruk te krijgen, hoe diep dit oude mini-kraterje is, wordt het gat wel in rap tempo ondieper.

Krater van de Hoyo Negro op La Palma.

Dat zal met de krater Hoyo Negro niet snel gebeuren. Deze enorme explosiekrater ligt aan de andere kant van de GR131, en is niet te missen. Dat moet een klap geweest zijn toen het magma hier met een gigantische explosie naar buiten werd geworpen. Vanaf dit punt volg je de GR131 in noordelijke richting naar El pilar. Of je neemt de op de kaart roodgestippelde alternatieve en minder drukke route ten oosten van de GR131. Deze gaatover  over drie vulkaantoppen met als laatste die van de Pico de Birigoyo. Het is wel jammer dat sinds kort dit alternatieve pad onder aan de Montaña La Barquita is afgesloten en je linksaf naar het hoofdpad wordt gestuurd om. Even verder (zie kaart) zijn er weer twee mogelijkheden om op het alternatieve pad te komen.

Vanaf de Pico Nambroque over de route der vuklkanen GR131 en via de Pico de Birigoyo terug naar El Pilar

wandelinfo                  wandelroutes                    home                     wandeltips