www.vakantiehuizenlapalma.nl

Rondwandeling Montaña la Breña – Pared Vieja op het Canarische eiland La Palma. O22

startpunt wandeling O20

beginpunt : Parkeerplaats van cementerio municipal (begraafplaats) boven Montaña la Breña.

eindpunt : Parkeerplaats van cementerio municipal (begraafplaats) boven Montaña la Breña.

afstand :  14 kilometer

Rondwandeling Montaña de la Breña - Pared Vieja

tijdsduur : 4 uur

signalering: PRLP 18.1, PRLP18, SLLP132, PRLP17, SLLP122

hoogteverschillen : totaal stijgen, 650 meter, totaal dalen 650 meter

zwaarte : middel (zwaar door soms wat steile stukken)

bar restaurant : nee

watertappunt : nee

bushalte : nee

Vanaf de parkeerplaats vann Cementerio Municipal omhoog via de PR LP 18.1

Vanaf de parkeerplaats van Cementerio Municipal (begraafplaats) boven Montaña de la Breña neem je het verharde weggetje links omhoog. Al snel krijg je bewijzeringsborden die een keur aan mogelijkheden aangeven. Je volgt de PRLP18.1 een beetje rechts en omhoog. Deze route loopt door een landelijk gebied met af en toe akkertjes en wat huizen. Het pad wordt niet uitbundig gemarkeerd. Maar je moet gewoon het duidelijkste en meest voor de hand liggende brede pad volgen.

Afwisselend loop je door groene tunnels en lager bebost gebied.

Na ongeveer twee kilometer kom je bij de wandelroute PRLP18. Deze volg je links omhoog. Vanaf hier volgt de klim naar recreatiegebied Pared Vieja, deels over verharde paden, deels over smalle bospaadjes. De vegetatie bestaat uit afwisselend donker laurierbos en gebieden waar gekapt is en de begroeing uit lager struikgewas bestaat. Langs dit deel van de route liggen vrij veel landerijen in het bos verscholen. De toegangswegen met hekken en het feit dat je een aantal malen een grotere geasfalteerde weg kruist, maken dat je je niet volledig in de natuur waant.

Canarische geraniums langs verbindingspad SL LP 132 tussen de PRLP18 en PRLP17 op La Palma.

Dit gevoel verandert wanneer je op de hoogte van recreatiegebied Pared Vieja komt. Hier sla je linksaf het wandelpad SL LP 132 in. Dit aanvankelijk brede onverharde pad verandert na een tijdje in een smal bospaadje. Het redelijk horizontaal lopende pad slingert zich door een bloemrijke omgeving en kan bij tijd en wijle door nevel zeer vochtig zijn. Er zijn een aantal aftakkingen waar je even moet opletten. Maar allen zijn aangegeven met groen-witte markeringen op rotsen of stronken. Soms moet je een tiental meters een pad inlopen om een groen-wit kruis te vinden wat aangeeft dat je hier niet heen moet. Dus moet het het andere pad zijn.

Hillebrands Lotus op La Palma..
Canarische Cystus roos op La Palma.

Canarische distel op La Palma.
Canarische Kamperfoelie op La Palma.

Langs het wandelpad SL LP 132 staan veel voor La Palma endemische planten en bloemen. Door de gunstige klimatologische omstandigheden vanwege de nevel die er vaak hangt staan veel bloemen en planten tot laat in de zomer in bloei.

Velden met bloeiende Canarische distels langs de PRLP17 op La Palma.

Vooral langs de gebieden waar gekapt is en de begroeing nog niet zo hoog staan velden met kruiden in bloei. Aan het eind van dit horizontale stuk van de wandelroute kom je op een T-splitsing met wandelpad PRLP17. Vanaf hier begint afdaling. De afdaling is goed te doen en heeft slechts een beperkt aantal moeilijkere steilere stukken.

Het begin van de afdaling via de PRLP17 op La Palma

Wanneer je na kilometers dalen uiteindelijk de afslag naar rechts van de SL LP 122 krijgt volg je die naar rechts. Er zijn langs dit pad een aantal afslagen en kruisingen van wandelwegen. Maar wanneer je de signalering naar Montaña la Breña volgt kom je na ongeveer twee kilometer weer bij de parkeerplaats en eindpuntpunt van deze rondwandeling uit.

Vaak wordt de wandelroute in nevel gehuld. Zoals hier het wandelpad PRLP17 op La Palma.

wandelinfo                  wandelroutes                    home                     wandeltips