www.vakantiehuizenlapalma.nl

Rondwandeling boven Villa de Mazo vanaf Montaña de Las Toscas via Prlp16 en Prlp17. O19

startpunt wandeling O19

beginpunt : Recreatiegebied Montaña las Toscas boven Villa de Mazo

eindpunt :   Recreatiegebied Montaña las Toscas boven Villa de Mazo.

afstand :  15 kilometer

Rondwandeling boven Villa de Mazo.

tijdsduur : 5 uur

signalering: GR130, Prlp17, slvm 124, Prlp 16

hoogteverschillen : totaal stijgen 800 meter, totaal dalen 800 meter

zwaarte : middel /zwaar vooral vanwege de soms steile afdaling via de Prlp 16

bar restaurant : In Villa de Mazo

watertappunt : Bij recreatiegebied Montaña las Toscas

bushalte : In Villa de Mazo

Het eerste stuk van de Prlp17 boven Mazo

Deze pittige maar afwisselende rondwandeling op La Palma begint bij het recreatiegebied Montaña las Toscas boven Villa de Mazo. Je volgt vanaf Montaña las Toscas de wandelroute GR130, die hier tussen tuintjes vol fraai gekleurde bloemen loopt, naar het noorden richting Santa Cruz de La Palma. Na een kleine twee kilometer krijg je de afslag omhoog over het smalle wandelpaadje van de Prlp17. Al heel snel loop je in dicht bebost terrein met slecht hier en daar een verdwaalt akkertje en bergweide.

Al snel begint het laurierbos langs de Prlp17 boven Mazo op La Palma.

De bebossing wordt steeds dichter en hoger en voert je na slechts een klein stukje verder stijgen tussen een dichte schaduwrijke vegetatie die voornamelijk uit brezal- en laurierbomen bestaat. Hierdoor is deze wandeling ook uitermate geschikt voor de zomer. Vaak heb je hier aan de oostkant van La Palma toch al te maken met bewolking. Maar mocht dit niet zo zijn, loopt deze wandelroute voor een groot gedeelte door de beschutting van dicht bebost gebied.

Langs het hogere deel van de Prlp17 wordt de begroeing wat lager en zijn er meer open plekken.

Verder omhoog neemt de dichte en hoge vegetatie wat af en zijn er steeds meer open plekken in het bos. Wanneer je de afslag van de slvm124 bereikt, bestaat de begroeing al voor een groot deel uit lager struikgewas.  In dit gebied wordt vaak laurier hout maar vooral brezal gekapt. De stronken lopen daarna weer uit met een grote hoeveelheid nieuwe twijgen waardoor in deze gebieden uiteindelijk het struikgewas, weliswaar lager, maar nog alleen maar dichter wordt.

De slvm 124 verbindt de Prlp17 met de Prlp16 op La Palma.

Op het horizontale verbindingsstuk naar de Prlp16, heb je vrij uitzicht over de omgeving. Boven je zie je de graat van La Palma waar de route der vulkanen over heen loopt. Op dit punt bevindt je je vaak op de grens van zonovergeten gebieden en bewolkte barranco’s. De wolken stijgen door de barranco’s omhoog en lossen deels op vlak voor, of boven de berggraat.

Het landschap boven wandelpad slvm124 op La Palma.

Aan weerszijden van het pad staan vaak o.a. cistusrozen, La Palma brem, brezalstruiken en kamperfoelie een groot deel van het voorjaar en zomer in bloei. Het pad wordt ook gebruikt door fietsers op weg naar Fuencaliente in het zuiden van La Palma. Je zou zelfs een zeldzame auto van bosbouwers kunnen verwachten op deze piste.

De afdaling via de Prlp16 naar Mazo op La Palma loopt aanvankelijk over een steil pad door laurierbos.

Na de afslag naar beneden over de Prlp16 voert het pad je al snel door dicht laurierbos. Wat opvalt is dat de bomen langs deze afdaling hoger zijn dan die langs het pad omhoog. Een ander verschil is dat de grond hier voornamelijk uit aarde terwijl het pad tijdens de beklimming rotsachtig is. De afdaling is tijdens het eerste stuk soms erg steil en vergt de nodige techniek. Een deel van het onderste deel van de wandeling loopt door en langs een beekbedding. Na een aantal bergweiden en akkertjes stuit je weer op de wandelroute GR130. Die volg je linksaf terug naar het beginpunt van deze rondwandeling.

Het lagere deel van de Prlp16 boven Mazo op La Palma loopt deels door en langs een ondiepe beekbedding.

wandelinfo                  wandelroutes                    home                     wandeltips