www.vakantiehuizenlapalma.nl

Rondwandeling in Barranco de Juan Mayor boven Santa Cruz de La Palma. O2

Startpunt rondwandeling in barranco de Juan Mayor op La Palma.

beginpunt : Parkje met kruisbeeld langs doorgaande weg Lp-101bij afslag Juan Mayor.

eindpunt : Parkje met kruisbeeld langs doorgaande weg Lp-101 bij afslag Juan Mayor.

afstand :  9 km

Rondwandeling in Barranco Juan Mayor op La Palma.

tijdsduur : 3uur

hoogteverschillen : totaal stijgen 250 meter, totaal dalen 250 meter

zwaarte : middel, met een lastig , gevaarlijk stukje over het waterkanaal.

bar restaurant : Chipi Chipi en  Donde La Graga

watertappunt : Bij het waterkanaal

bushalte : ja

Begin van de rondwandeling in barranco de Juan Mayor boven Santa Cruz de La Palma.

Deze rondwandeling, nou ja rondwandeling… Een klein stukje van deze rondwandeling door barranco de Juan Mayor boven Santa Cruz de La Palma is slechts echt een rondwandeling. Om er te komen loop je echter een stukje heen en terug over de zelfde wandelroute Prlp 2.1 die geel-wit is gemarkeerd . In het voorjaar staan hier boven langs het pad een aantal zeugendistels (Sonchus Palmensis) in bloei die haast het formaat van bomen hebben

Rondwandeling in Barranco de Juan Mayor boven Santa Cruz de La Palma.

Het pad blijft verhard tot even voorbij het aquaduct van het waterkanaal van Breña. Daarna wordt het steeds meer een breed maar onverhard en begroeid keienpad. Na het viaduct laat je dan ook de bewoonde wereld achter je.

splitsing rondwandeling in barranco Juan Mayor op La Palma.

Wanneer je bij het bovenstaande  bord komt volg je (gelukkig) maar een klein stukje de route naar links richting Pico de Obejas. Ik zeg gelukkig omdat even later deze route recht omhoog tegen de steile helling op gaat. Niks haarspeldbochten of zig-zaggen. Nee recht omhoog. Maar voordat het echt heftig wordt, kruis je al snel een klein betonnen waterkanaal en die volg je naar rechts. Dus gewoon voorbij het geel witte kruis op de rotswand het kanaal volgen.

Over het waterkanaal richting Gallerias de los Romolinos in Barranco de Juan Mayor op La Palma.

Het waterkanaal is eigenlijk geen officieel wandelpad. Het is smal en gaat langs steile afgronden. Soms heb je aan de rechterkant een afgrond en links van je boven het waterkanaal een overhangende rotswand. Alleen geschikt voor de echte liefhebbers en ervaren bergwandelaars dus. De route over het kanaal eindigt na minder dan een kilometer bij de watergallerijen van Los Remolinos (de draaikolken).

Afdalen via de Barranco de Juan Mayor op La Palma.

Vanaf het waterkanaal heb je het onverharde pad door de Barranco de Juan Mayor al diep onder je zien liggen. Vanaf het eind van het kanaal volg je dit soms dicht begroeide pad naar beneden. Af en toe kom je ook wat bramenstruiken tegen die soms als lianen vanuit hogere bomen je het pad proberen te versperren.

Omhoog in barranco de Juan Mayor op La Palma.

Wanneer je weer bij het al eerder genoemde bord komt weet je weer waar je bent en vervolg je het pad richting La Crucillada en verder onder het aquaduct door richting startpunt van de wandeling. Bij de grote weg gekomen is het slecht driehonderd meter naar links om bij restaurant Chipi Chipi uit te komen. Een aanrader !

Aquaduct van canal de Breña in barranco de Juan Mayor op La Palma.

wandelinfo                  wandelroutes                    home                     wandeltips