www.vakantiehuizenlapalma.nl

beginpunt : 5 km bord langs de Lp-114

eindpunt : 5 km bord langs de Lp-114

afstand :  7,5 km

Lomada grande rondwandeling la palma

tijdsduur : 2,5 uur

hoogteverschillen : totaal dalen 450 meter, totaal stijgen 450 meter.

zwaarte : middel

signalering : Gr130, brede piste (witte lijn op kaart), Camino Las Tricias  (rode stippellijn op kaart)

bar restaurant : nee

watertappunt : nee

bushalte : nee

Rondwandeling Lomada Grande. Via onverharde piste afdalen naar de kust.

Deze fraaie rondwandeling naar Lomada Grande gaat naar het vroegere ‘haventje’ van Las Tricias. Haven moet je meer lezen als landingsplaats, want echt comfortabel is het er niet om een boot proberen aan te meren. De rondwandeling begint bij het 5 km bordje langs de Lp –114 onder Las Tricias. Daarvandaan volg je de rood-wit gemarkeerde wandelroute GR130 richting Garafia over de verharde weg LP-114. Na nog geen km slaat de GR130 rechtaf. Je blijft de verharde LP-114 echter nog een paar honderd meter volgen tot aan de onverharde piste naar links en beneden. Er staat hier een rolcontainer met er op lomada Grande gekliederd door een analfabeet, en de schuur van een geitenboerderij met 3 grote Canarische palmen erachter.

Rondwandeling Lomada Grande. Uitzicht naar het noorden richting Garafia.

Deze brede piste slingert zich rustig naar beneden richting kust. Je hebt fraai uitzicht naar het noorden en al snel zie je de rots bij het haventje van Garafia in de oceaan liggen. Op dit punt van La Palma waait het vaak pittig. Je zit precies op de scheiding van mooi en minder mooi weer. Houdt daar rekening mee met je kleding. Ook kan het geen kwaad om je hoofddeksel te zekeren met een touwtje.

Rondwandeling Lomada Grande. In de klif uitgehakte grotwoningen boven de oceaan.

De brede piste eindigt bij een onverharde parkeerplaats. Vanaf hier begint een smal wandelpad dat linksaf om de rotswand heen buigt. Het pad splitst zich even later. Om bij het ‘haventje’ van Las Tricias te komen moet je het pad naar rechts nemen. Het af en toe met simpele ballustrade afgezette pad buigt zich om de rotsen heen naar links. In de schaduw van de rotswand zijn talrijke grotwoningen uitgehakt met vrijwel allemaal de ingang naar het westen. Waarschijnlijk niet om het uitzicht maar vanwege de wind.

Lomada Grande rondwandeling. Eerste rang zitplaatsen aan de oceaan op La Palma.

Het pad daalt steeds verder om de rots heen richting oceaan. Aan de zuidkant van de rots liggen de oudste en gunstigst gelegen ‘vakantie-grot-woningen’. Ook is er een grote natuurlijke grot waar bootjes in liggen opgeslagen. Gezien het beperkt aantal bootjes in de grot en groot aantal kleine wrakjes tussen de rotsen ervoor, begrijp je wel dat het woord veilige haven misschien wat overdreven is. Wel is het er in de zomer waarschijnlijk prettig toeven , mits de oceaan zich een beetje gedraagt.

Rondwandeling Lomada Grande. Omhoog via Camino Las Tricias.

Na dit uitstapje naar het vakantiegehucht keer je via het zelfde pad terug omhoog en sla je bij de splitsing rechtsaf de Camino Las Tricias in. Dit pad brengt je naar het verste punt van de overhangende rotspunt van Lomada Grande. Hiervandaan gaat een aanvankelijk moeilijk zichtbaar paadje over de graat omhoog. Al heel snel wordt het pad een stuk duidelijker en door steenmannetjes gemarkeerd.

Rondwandeling Lomada Grande. Uitzicht naar het zuiden van La Palma.

Veel wandelaars zul je hier niet tegenkomen. De begroeing bestaat voornamelijk uit diverse soorten wolfsmelk en cactussen. Het uitzicht over de kust en de oceaan is werkelijk schitterend. Doordat je hier in een gebied wandelt waar het mooie weer aan de westkant van La Palma, en het vaak mindere weer uit het noorden van het eiland met elkaar overhoop liggen, zie je op zulke dagen soms onder je, vlak boven de oceaan, kleine regenbogen.

Rondwandeling Lomada Grande. Over Camino Las Tricias via de graat omhoog.

Onderweg kom je nu een aantal hekken voor het vee (geiten en ezels) tegen. Vergeet ze niet allemaal weer achter je te sluiten. Wanneer je bij een klein omheind vakantiehuis komt volg je hier de brede piste ongeveer tien meter naar links. Aan de rechter kant gaat het smalle wandelpad boven het huis langs weer het terrein in.

Rondwandeling Lomada Grande. Hekken op de wandelpaden voor het vee.

Wanneer je net boven het huis staat kijk je tussen de twee vijgencactussen door richting de dode boom en de drie grote Canarische dennen daarachter. Het pad is sporadisch met steenmannetjes gemarkeerd en gaat net ter linkerzijde van de dode boom langs richting die drie dennen. Vanaf daar ongeveer de zelfde lijn volgen tot onderaan de bosrand op de volgende bergrug en daar door het bos recht omhoog. Het pad stuit nu op het roodwit gemarkeerde pad van de GR130. Die volg je naar links.

Rondwandeling Lomada Grande. Omhoog naar de GR130 op La Palma.

Na een paar honderd meter zie je langs de weg wat geverfde bordjes  wijzen naar het huis rechts er boven. Ijs, koffie en taart te koop aan het eind van de wereld ! Ook is er een klein atelier met fraaie sieraden gemaakt van lava en basalt. Zeker de moeite waard om even een stop te maken bij dit vriendelijke oudere Duitse hippe echtpaar. Zo’n vijfhonderd meter na deze uitspanning kom je weer bij het beginpunt van deze heerlijke rondwandeling naar Lomada Grande.

Rondwandeling Lomada grande. Laatste stuk over het geitenpad omhoog.

Wandelinfo                  wandelroutes                    home                     wandeltips