www.vakantiehuizenlapalma.nl

Wandelen op La Palma. Rondwandeling van El Pilar via Pico de Birigoyo naar El Pilar. O17

startpunt wandeling O17

beginpunt : Recreatiegebied El Pilar

eindpunt : Recreatiegebied El Pilar

afstand : 6 kilometer

Rondwandeling Pico de Birigoyo via bergpad.

tijdsduur : 2 uur

hoogteverschillen : totaal stijgen 400 meter, totaal dalen 400 meter

zwaarte : middel

bar restaurant : nee

watertappunt : in Recreatiegebied El Pilar

bushalte : Nee

Pico de Birigoyo op La Palma gezien vanuit het westen.

Deze rondwandeling op La Palma over de top van de Pico de Bejenado is iets minder heftig dan de kortere uitvoering. Maar daardoor wel door de meeste mensen te doen. De rondwandeling begint bij recreatiegebied El Pilar via de GR131 richting Fuencaliente (Los Canarios) in het zuiden.

Afslag naar het gruispad omhoog naar de Pico de Birigoyo op La Palma.

Dit wandelpad stijgt door pijnboombos en heeft onderweg een paar uitzichtpunten op de wolkenwaterval en El Paso. Je blijft het pad volgen totdat het pad na een bocht naar links in open terrein komt en begint te dalen. Kort na deze bocht en het begin van het dalende pad is er aan de linkerkant van het pad een natuurstenen muur. Net voor het begin van deze muur gaat er een spoor links omhoog. Het is niet gemarkeerd maar is goed te volgen.

Langs en om de krater omhoog naar de Pico de Birigoyo.

Het gruisspoor slingert zich aanvankelijk omhoog tussen wat verspreid staande pijnbomen en ondergroei. Daarna wordt het terrein opener en voert het pad je langs de rand van een krater. Aan de andere kant van de krater ligt de Pico de Birigoyo. Blijf gewoon het pad volgen dat heel af en toe met een steenmannetje is aangegeven.

Bijna op de top van de Pico de Birigoyo op La Palma.

Het pad loopt links om de krater heen en op een gegeven moment heb je aan de rechterkant ook een krater. Voorbij de twee kraters stuit je op een t-splitsing. Naar links voert naar de top van de Pico de Birigoyo. Mocht het daar te hard waaien voor een pauze kun je ook een stukje naar rechts om een plek in de luwte te zoeken. Dit pad was onderdeel van een stukje alternatieve route der vulkanen. Maar is sinds kort een stukje verderop afgesloten wegens de slechte staat van het pad.

Uitzicht vanaf de Pico de Birigoyo naar het oosten.

Vanaf de top van de Pico de Birigoyo gaat een gruispad in noordelijke richting omlaag. Eerst via open terrein, later via een pijnboombos brengt dit pad je bij de brede brandgang die naar El Pilar gaat. Op het laagste deel van deze brandgang loopt een bospaadje naar links terug naar het recreatiegebied.

De zwarte lavaas velden ten noorden van de Pico de Birigoyo op La Palma.

wandelinfo                  wandelroutes                    home                     wandeltips