www.vakantiehuizenlapalma.nl

Wandelen la palma. Rondwandeling San Bartolomé op het Canarische eiland La Palma. O18

startpunt wandeling O18

beginpunt : Kerkje van San Bartolomé

eindpunt : Kerkje van San Bartolomé

afstand : 6 kilometer

Rondwandeling San Bartolo

tijdsduur : 2 uur

hoogteverschillen : totaal stijgen 300 meter,  totaal dalen 300 meter

zwaarte : gemiddeld. Niet voor mensen met hoogtevrees vanwege pad PRLP 5 langs de kloof.

bar restaurant : bar  El Recuerdo in San Bartolomé, Canarisch restaurant Casa Asterio

watertappunt : nee

bushalte : ja

Uitzich naar het oosten vanaf het sterrenkijkplatform achter het kerkje van San Bartolo.
Uitzicht naar het westen vanaf het sterrenkijk-platform achter het kerkje van San Bartolo.

Deze rondwandeling op La Palma begint achter het kerkje van San Bartolomé. Achter het kerkje is ruimte om de auto te parkeren en heb je gelijk een mooi uitzicht over de omgeving vanaf het sterrenkijkplatform.  Als je vanaf die plek de weg schuin naar beneden volgt, krijg je na zo’n 50 meter een aantal wandelwegwijzers. Hier staat ook een bord die het uitkijkpunt Mirador de La Montaña aangeeft. Heen en terug is dit slechts één kilometer extra. Zeker de moeite waard.

Afdaling richting kust via wandelroute PRLP5.1

Na het korte uitstapje volg je vanaf de wandelwijzers het wandelpad PRLP 5.1. Bij het verlaten van het dorp voert dit pad je over een oude vulkaankegel heen en aan de andere kant ervan daalt het pad afwisselend over beton en stukken wandelpad (geel-wit aangegeven) richting de kust.

Uitzicht over de kustlijn van Bajamar de La Galga vanaf wandelroute GR130 op La Palma.

Wanneer dit pad op een gegeven moment op wandelroute GR130 uitkomt, ga je hier naar rechts richting Puntallana. De GR130 is de wandelroute die rond La Palma loopt. Dit deel tussen San Andres en Puntallana is echter zeer slecht gemarkeerd. Opletten dus. Je volgt deze GR130 slechts een klein stukje.

Via de GR130 een klein stukje richting Puntallana.

Aanvankelijk loopt de route een stukje over een onverhard wandelpad. Vervolgens kom je bij een betonnen weg die op deze plaats een u-bocht vormt. Volg dit betonpad schuin rechts omhoog langs de bananenkas die een stukje verder aan de linkerkant van het betonpad staat. Aan het eind van de kas zie je weer een duidelijke aanwijzing van de GR130 naar links. Via dit wandelpad daal je even later af in de Barranco de Nogales.

Uitzicht over barranco de La Galga vanaf wandelpad PRLP 5

Na een betrekkelijk kort stuk afdalen stuit je op een niet te missen set wegwijzers die ook de afslag van de PRLP 5 aangeeft richting La Galga. Deze wandelroute PRLP5 loopt langs de soms steile noordwand van de kloof. Mensen met ernstig hoogtevrees zullen deze route niet waarderen.

Wandelpad PRLP 5 langs de noordwand van Barranco de la Galga

Het is echter wel het mooiste deel van de wandeling met een prachtig zicht in de kloof. Langs dit pad tref je een aantal in de rotswand uitgehakte voorraadkamers aan die vroeger gebruikt werden voor het koel bewaren van aardappels. Vanaf het punt dat het pad de kloof verlaat zou het kunnen zijn dat het wandelpad enigzins overwoekerd is door de weelderige vegetatie. Dit is echter maar van korte duur. Al snel eindigt het pad bij een betonweggetje dat je naar links volgt. Bij het bereiken van de doorgaande weg rechts af en over het trottoir is het dan nog maar een vijftal minuten terug naar San Bartolomé.

Het laatste stukje van wandelpad PRLP5 heeft de neiging tot overwoekerd te worden.

wandelinfo                  wandelroutes                    home                     wandeltips