www.vakantiehuizenlapalma.nl

Rondwandeling  Santa Cruz de La Palma. O1

Startpunt Rondwandeling Santa Cruz de La Palma.

beginpunt : Avenida El Puente bij Avenida Maritima.

eindpunt : Avenida El Puente bij Avenida Maritima

afstand : 12 km

Rondwandeling Santa Cruz de La Palma.

tijdsduur : 4 uur

hoogteverschillen : 600 meter

zwaarte : gemiddeld. (Steil eerste éénderde deel van de wandeling over asfalt weggetje.)

signalering : Gr130, Prlp1, Prlp2, Prlp2.2

bar restaurant : Div. beneden In Santa Cruz, hoger Donde La Graja en Los Almendros.

watertappunt : nee

bushalte : Ja

Markthal in Santa Cruz de la Palma

De twee mannelijke cultuurbarbaren uit het gezin zouden een rondwandeling in en bovenlangs Santa Cruz de La Palma gaan maken. De dames moesten wel lachen. Die twee houden helemaal niet van bebouwing. Het liefst wandelen ze door gebieden waar ze zich met een machete door het groen moeten worstelen en geen mens tegen komen. Achteraf vonden ze het tot onze verbazing nog niet eens zo’n vervelende wandeling, sommige stukken zelfs leuk…  Nou ja !

Uitzicht vanaf Calle La Questa over de haven van Santa Cruz.

Deze rondwandeling wordt rood-wit-geel aangegeven daar het zowel deel van de GR130 is als de Prlp1 is. De route begint bij zee aan de Avenida Maritima en gaat omhoog de stad in via Avenida El Puente. Je kunt nog even proviand inslaan in de gezellige markthal aan de rechterkant van deze straat. Daarna steek je over naar links loop je voorbij een pleintje met wat typische bomen vervolgens een paar honderd meter langs grote gebouwen waarvan de laatste betonnen pilaren heeft. Daar voorbij is aan de linkerkant een parkeergarage. Tegenover de ingang van de parkeergarage gaat een pad met treden omhoog over ‘Calle dos pasitos’.

Uitzicht vanaf Calle la Questa naar het noorden over Santa Cruz.

De wandelroute volgt rechtdoor na de kruising de Calle Montecristo. Wanneer je voor de tweede maal de doorgaande weg Lp-202 oversteekt heet het straatje Calle Calsinas. Na weer een aantal malen de LP-202 te zijn overgestoken, heet de straat  Calle La Cuesta. ‘Cuesta’ betekent berggraat. Hoger op verandert het steile weggetje nog een paar maal van naam. Maar in de volksmond noemen ze deze steile route van uit Santa Cruz omhoog naar de kraterrand ‘La Cuesta’. Je hebt steeds wisselende fraaie uitzichten over Santa Cruz tussen de oude huisjes door.

rondwandeling La Palma GR130 Mazo Santa Cruz de La Palma

Wanneer je voor de tiende maal op de doorgaande weg Lp-202 stuit, gaat de rood-wit gemarkeerde GR130 linksaf en de geel-wit gemarkeerde Prlp 1 rechtdoor. Het steile gedeelte van de wandeling zit er nu grotendeels op. De liefhebbers kunnen, als uitstapje, de GR130 naar links volgen en bij de rotonde weer links richting Mirador La Concepcion voor een fraai uitzicht over Santa Cruz.  Heen en terug bij elkaar 3 km.

Het weggetje langs klooster Monasterio el Cister op La Palma.

Vanaf het punt waar de twee wandelroutes splitsen gaat de geel-witte Prlp1 nog een klein stukje omhoog om al snel op de doorgaande weg Lp-101 te stuiten. Aan de overkant gaat de route verder langs de enorme tuin van het klooster ‘ Monasterio El Cister’. De hekken staan meestal open en de nieuwsgierige wandelaar kan even een kijkje nemen in de kloostertuin en de gebouwen vanaf buiten bewonderen.

Waterkanaal Canal de Breña boven Santa Cruz de la Palma.

Na het klooster splitst de route zich in de Prlp-1 die naar Tazacorte gaat en de Prlp 2.1 naar Pico de Ovejas. Deze laatste volg je en zakt langzaam barranco de Juan Mayor in. Wanneer je onder het aquaduct van het waterkanaal ‘Canal de Breña’ door bent moet je gelijk links omhoog over de schuine oprit klauteren om op het betonnen kanaal te komen.

Over het canal de Breña.

Dit kanaal voert langs verdwaalde huisjes en akkertjes. Hoe verder je over het kanaal vordert des te groener wordt de omgeving. Sommige delen van het kanaal kunnen een beetje overwoekerd zijn.

Sommige stukjes van het kanaal zijn een beetje overwoekerd.

Het kanaal kruist een aantal malen verharde weggetjes. Je blijft het kanaal gewoon volgen tot je op een hek stuit. Op de kaart staat  dat dit deel van het kanaal een wandelpad is. Maar zowel de eigenaar van het grondstuk  aan het begin van de route over het kanaal als deze aan het eind er van, vonden het nodig om een hek over het kanaal te plaatsen. Niets aan de hand. Een heel klein stukje terugwandelen en linksaf omlaag over het verharde weggetje, brengt je op het geel-wit gemarkeerde wandelpad Prlp 2 welke later over gaat in de Prlp2.2.

Afdalen in Velhoco naar Santa Cruz.

De rondwandeling daalt nu verder af door de bebouwde kom. Bij doorgaande weg Lp-101 volg je deze een paar honderd meter naar links om dan weer rechtsaf te slaan langs het sprookjesachtige huis met het fraaie metselwerk. Zelfs onze cultuurbarbaren konden genieten van dit deel van de wandeling door de gezellige steegjes met oude huisjes. En dan, als je verwacht alleen nog maar in de bebouwde kom tussen gebouwen te zullen wandelen, duik je onverwacht ineens de natuur weer in.

Roque de Arriba met uitzicht over Santa Cruz de La Palma.

Het onverharde pad voert je over de rots ‘El Roque de Arriba’ waar je een schitterend uitzicht hebt over Santa Cruz onder je. Wanneer de route zich splitst kun je kiezen voor de korte route over de Prlp 2 rechtaf naar Avenida El Puente of lekker rechtdoor te gaan over  de iets langere Prlp 2.2. Deze voert je langs de oude watermolens ‘Molinos de Bellido’. Eénmaal weer op verharde weg blijf je dalend steeds rechts aanhouden door het oude deel van Santa Cruz en stuit je weer op de Avenida El Puente en weet je weer waar je bent.

Watermolens Molinos de Bellido in Santa Cruz de La Palma.

wandelinfo                  wandelroutes                    home                     wandeltips