www.vakantiehuizenlapalma.nl

Rondwandeling llano del Jable

startpunt rondandeling llano del Jable

beginpunt : Astronomisch uitkijkpunt mirador llano del Jable.

eindpunt : Astronomisch uitkijkpunt mirador llano del Jable.

afstand : 7 km

mirador astronomico llano del Jable op La Palma
mirador astronomico llano del Jable
Mirador astronomico llano del Jable op La Palma

Net onder El Pilar aan de Lp-301 ligt uitkijkpunt mirador Llano del Jable. Vanaf deze mirador heb je uitzicht over het Aridanedal. Op deze plek staan de nodige borden met info over de sterrenemel er boven. Dit is één van de vele astronomische miradors op La Palma. Vanaf de mirador loop je naar het zuiden over de brede onverharde piste. Vrijwel direkt kom je langs een startplaats voor parapenters, die echter niet zo veel wordt gebruikt.

via de sllp104 naar de GR131 op La Palma

Na driehonderd meter krijg je wandelwijzers met onder andere de groen-wit gemarkeerde sllp104 naar Montaña del Gallo er op aangegeven. Deze volg je links omhoog. Het paadje wordt deels aangegeven met aan weerskanten keien. Ondanks dat je je vlakbij één van de drukst bezochte wandelroutes op La Palma bevindt, kom je hoogstwaarschijnlijk geen mens tegen.

sllp 104 naar montaña del Gallo op La Palma

Het paadje stijgt aanvankelijk afwisselend door bos en open terrein langzaam omhoog. Voor je zie je aan de linkerkant de askegel van vulkaan Pico de Birigoyo en rechts de beboste top van Montaña del Gallo. Al snel kom je op een bredere piste die je naar rechts volgt. Als deze piste zich even later splitst volg je de linker piste omhoog richting de knik tussen de twee eerder genoemde bergtoppen.

Blik richting het noorden vanaf de sllp 104 op la palma.

Wanneer je af en toe omkijkt krijg je een steeds mooier uitzicht over de vlakte van Llano del Jable en richting het noorden van La Palma. Dan wordt het pad weer smaller en gaat even later steeds steiler door een barranco omhoog. In deze barranco is nog goed de schade van de bosbrand van 2016 te merken. Langzaam komen er weer nieuwe groene twijgen uit de zwartgeblakerde stammen.

De GR131 net ten zuiden van El Pilar.

Vlak na het bereiken van het hoogste punt van de knik voegt het pad zich bij een bredere piste en volg je deze een klein stukje verder tot de bewijzering die de GR131 aangeeft richting El Pilar. Dit smalle pad gaat scherp schuin terug links omhoog. Nu bevindt je je ineens weer tussen de mensen. Hoogstwaarschijnlijk kom je nu zeer regelmatig andere wandelaars tegen die deze beroemde ‘Ruta de los Volcanes’ volgen.

Afdalen via de Prlp 14 op La Palma

Na een klein half uurtje kom je bij recreatiegebied El Pilar aan. Dit bbq terrein doorkruis je rechtdoor tot aan de geasfalteerde weg en deze laatste volg je zo’n honderd meter naar links. Daar begint aan de overkant naast een houten overkapping met infobord de geel-wit gemarkeerde wandelroute Prlp 14 richting El Paso. Vanaf dit punt kom je hoogstwaarschijnlijk weer geen mens tegen.

De prlp14 vlak boven Montaña Quemada op La Palma.

Het pad loopt door wisselende vegetatie van pijnboom- en brezalbos en kan af en toe dichtbegroeid zijn. Wat lager opent het bos zich weer en kom je weer op afwisselend bebost en open terrein. Wanneer je op de geasfalteerde weg stuit volg je deze naar links en is het nog zevenhonderd meter terug naar de auto. Dit laatste stuk heb je links zicht op de Pico de Birigoyo in het zuiden en recht op Montaña Quemada met daarachter de contouren van de Caldera de Taburiente in het noorden.

Uitzicht op de pico de Birigoyo in het zuiden
Uitzicht richting het noorden van La Palma

wandelinfo                  wandelroutes                    home                     wandeltips