www.vakantiehuizenlapalma.nl

Rondwandeling comida typica, langs 4 lokale restaurants NW 25

startpunten rondwandeling comida typica in het noordwesten van la palma

beginpunt : Restaurant Briestas ( of restaurants, El Bailadero, La Mata, Roque Faro)

eindpunt :  Restaurant Briestas

afstand : 26 km

rondwandeling comida typica in het noordwesten van la palma

tijdsduur : 6 uur

signalering : Prlp 10, prlp20, prlp9, prlp10

hoogteverschillen : Totaal stijgen 500 meter, totaal dalen 500 meter

zwaarte : middel

bar restaurant : Briestas, El Bailadero, La Mata, Roque Faro

watertappunt : nee

bushalte : Ja

Vanaf Briesta over de prlp10 naar de prlp20 op la palma

Vanaf Restaurant Briestas steek je de weg over en sla je rechtsaf de prlp10 in richting La Mata. Na 800 meter krijg je de splitsing naar rechts met de prlp20, die volg je richting Barlovento. (Indien je de wandelingen bij één van de drie andere restaurantjes begint sla je het stuk heen en weer tussen Briestas en de prlp20 over en scheelt dit 1,6 km.) Tijdens deze rondwandeling heb je soms het gevoel dat je niet goed gaat daar het pad over een erf loopt. Gewoon over het erf lopen, dit is inderdaad de goede route en geen enkel probleem.

Doorkijkje vanaf de prlp20 richting oceaan

De prlp20 is een deel van de Traviesa. Dit is de oude hoog gelegen zomer-herdersroute die redelijk horizontaal loopt. Het landschap bestaat uit afwisselend bos en wijngaarden. Aanvankelijk gaat de route over bredere onverharde paden. Op het tweede gedeelte van de prlp 20 kun je geregeld herders met geiten- of schapenkuddes tegenkomen. I.v.m. dit vee moet je af en toe door een hek op het pad. Doe deze weer achter je dicht.

hangend mos in de bomen langs de prlp20

Wat verder op de prlp20 wordt het pad smaller en kruist een paar smalle barranco’s. Ondanks dat de bewijzering het afgelopen jaar een stuk is verbeterd en vernieuwd ontbreekt op dit stuk nog af en toe wat duidelijkheid door het ontbreken van wat geel witte markeringen bij kruisingen en splitsingen. Het helpt om dan af en toe te controleren met de wandelapp ‘Mapsme’ of je nog goed gaat. Anders moet je af en toe een stukje teruglopen omdat het pad dood loopt.

Veel brezal en fayal begroeing langs de route

Wanneer je bij de kruising met de prlp9 komt sla je linksaf en naar beneden richting Roque Faro. Al snel moet je wederom linksaf een korte steile helling met een soort boomstam-traptreden af en kom je even later langs een geitenfinca en daarna op de verharde weg van het buurtschap Roque Faro met het gelijknamige restaurantje.

Afdalen via de prlp9 naar Roque Faro

Vanaf Roque Faro steek je de doorgaande weg over en volg je de prlp 9 verder richting La Mata.  De prlp 9 loopt ook redelijk horizontaal en afwisselend over wat bredere onverharde paden en smallere  paadjes wanneer een barranco doorkruist moet worden.

prlp9 richting la mata

Zo’n 200 meter voor La Mata, met gelijknamig restaurant, heb je de afslag naar links van de prlp10 richting Briestas. Dit is aanvankelijk een smal paadje omhoog door het struikgewas, maar gaat al snel over in een breed onverhard pad. Na het oversteken van de doorgaande weg is het pad afwisselend een geasfafteerd weggetje en een smal bospaadje totdat je weer bij de doorgaande weg komt. Hier zit links van het pad restaurant El Bailadero.

via de prlp10 over Hoya grande richting Briestas

Aan de overkant van de weg duikt de prlp 10 het gebied van Hoya Grande in met afwisselend struikgewas en agrarisch gebied bestaande uit beperkte landbouw en voornamelijk weiden met vee. Dit deel van de route moet het nog doen met de oude verfmarkeringen en het kan geen kwaad af en toe even je wandelapp te controleren. Vrijwel altijd zit je op het goede pad, maar het is toch fijn om dat bevestigd te zien. Wanneer je bij de doorgaande weg komt sla je rechtsaf om na 100 meter links de barranco in te slaan en omhoog te slingeren naar de afslag van de prlp20. Of als je bij Briestas begonnen bent, de laatste 800 meter over de prlp10 naar restaurant Briestas af te leggen.

Over de prlp10 het laatste stukje omhoog naar de prlp20 en Briestas

wandelinfo                  wandelroutes                    home                     wandeltips