www.vakantiehuizenlapalma.nl

Rondwandeling La Fajana – Barlovento, NO19

startpunt rondwandeling la fajana barlovento

beginpunt : Natuurzwembekkens van La Fajana

eindpunt : Natuurzwembekkens van La Fajana

afstand : 9 km

rondwandeling la fajana barlovento op la palma

tijdsduur : 3,5 uur

signalering : Rode stippellijn op kaart, sllp41

hoogteverschillen : Totaal stijgen 600 meter, totaal dalen 600 meter

zwaarte : zwaar

bar restaurant : Bij La Fajana en in Barlovento

watertappunt : Fuente La Fajana en fuente del Llano

bushalte : In Barlovento

Omhoog richting Barlovento en de bron fuente La Fajana

Deze rondwandeling stond al lang op ons lijstje om eens te maken. Het feit dat een groot deel van de rondwandeling over verharde weggetjes loopt, hield ons echter altijd tegen. We hebben een hekel aan wandelen over beton en nog veel meer aan asfalt. Maar van de week eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en vanaf de zwembekkens van La Fajana omhoog naar Barlovento.

Rondwandeling La Fajana Barlovento omhoog via het oude pad.

De wandelapp ‘MAPSME’ is een must om te gebruiken tijdens deze rondwandeling. Anders blijf je zoeken, met al die ongemarkeerde afslagen tussen de landerijen. Het eerste stukje van de rondwandeling loopt gelijk al over asfalt. Maar al na 500 meter vanaf de zwembekkens neem je het brede onverharde weggetje rechts waar het witte transformatorhuisje staat. Na 100 meter zie je het houten bord waarop schuin omhoog wijzend Barlovento en Fuente de la Fajana staat aangegeven. Daar wachtte ons een verrassing.

uitzicht vanaf boven op picinas de la fajana op la palma

Onverwacht bevind je je dan ineens op een bijzonder leuk bergpad dat zigzaggend richting Barlovento klimt. Voorheen moet dit pad op deze manier helemaal tot Barlovento gelopen hebben. Helaas is tijdens de ‘vooruitgang’ dit hoger gelegen deel van het pad, naar de agrarische gronden, door de natuur weer opgeslokt toen de verharde wegen en auto’s hun intrede hebben gedaan. Na een klein zijuitstapje naar de laagst gelegen bron in dit gebied, Fuente de La Fajana, slingert het heerlijke pad zich steeds hoger boven de Atlantische oceaan.

Barlovento met daaronder het pad naar fuente del llano

Plotseling stuit je op een open plek met aangeplantte bloemen en twee gegraven grotten. De wandelroute gaat rechtdoor omhoog links van de grotten. Negeer de brede horizontaal lopende piste naar links. Al snel verandert het paadje naast de bananenplantage in een betonweggetje. Vanaf hier is bijna alles verharde weg en vrij steil omhoog. Bij de t-splitsing na 500 meter sla je rechts omhoog. Na 400 meter is er een y-splitsing en neem je het linker steil omhoog lopende weggetje. Deze komt na nog eens 400 meter uit op de verharde weg tussen Barlovento en la Fajana.

Fuente del Llano in Barlovento

Vervolgens kom je bij de doorgaande weg die je oversteekt waarna schuin naar links omhoog een geplaveid wandelpad Barlovento in loopt. Vanaf dit pad heb je voor en boven je zicht op Barlovento. Op gelijke hoogte voor je zie je een Canarische palm en een drakenbloedboom in de barranco staan. Hier bevindt zich de bron Fuente del Llano. Een mooi plekje in de schaduw voor een pauze. Je kunt ook rechtsaf het dorp in slaan. Wanneer je even Barlovento in zou willen, sla je vanaf het wandelpad rechts tussen de huizen door en als je vervolgens links blijft aanhouden kom je midden in het dorp bij de kruising van rondwandelroute GR130 en de route sllp41 uit. Deze laatste groen-wit gemarkeerde route brengt je via de andere kant van de barranco del Pilon weer terug naar La Fajana.

uitzicht vanaf de sllp41 onder Barlovento

Deze afdaling begint met een klein stukje smal wandelpad maar gaat al snel over in verharde weggetjes en dat bijft zo vrijwel gedurende de gehele afdaling. Steil naar beneden over verharde ondergrond. Niet iedereen vindt dat even prettig. De route daalt tussen, al dan niet braak liggende, landbouwgronden met wat verspreid staande huisjes en wat lager tussen bananen plantages door richting oceaan.

Uitzicht op de vuurtoren Faro de Punta Cumplida onder Barlovento

Ongeveer een kilometer voor het start/eindpunt kom je op de doorgaande weg tussen Barlovento en La Fajana. Nog even een foto-stop bij het uitzichtpunt met bankjes en deze rondwandeling zit er weer op. Door het uitzicht over- en het geluid van de oceaan, het eerste stuk over het leuke oude bergpad en de twee bronnen, was de wandeling lang niet zo oninteressant als we altijd vermoedden. Sterker nog, als deze rondwandeling niet zo´n groot deel over verharde weggetjes zou gaan, zouden we hem waarschijnlijk met enig regelmaat doen.

Uitzicht vanaf de sllp41 naar het oosten

wandelinfo                  wandelroutes                    home                     wandeltips