www.vakantiehuizenlapalma.nl

Rondwandeling Montaña de La Hiedra bij San Antonio del Monte op La Palma. NW8

Startpunt rondwandeling Montaña de la Hiedra bij San Antonio del Monte.

beginpunt: Kerkje Ermita San Antonio del Monte.

eindpunt: Kerkje Ermita San Antonio del Monte

afstand: 7 kilometer

Rondwandeling Montaña de la Hiedra bij San Antonio del Monte op La Palma.

tijdsduur : 2,5 uur

hoogteverschillen : totaal dalen 350 meter, totaal stijgen 350 meter.

zwaarte : middel

bar restaurant : Bar restaurant San Antonio del Monte.

watertappunt : Recreatiegebied San antonio del monte en Fuente la Huerta.

bushalte : Langs doorgaande weg bij La Zarza.

Kerkje 'Ermita de San Antonio del Monte op La Palma.

Deze korte maar pittige rondwandeling bij San Antonio del Monte op La Palma voert om de berg’ Montaña de la Hiedra’ heen. Je begint met het kerkje in je rug en wandelt aan de andere kant van de rotonde met het kruis het brede onverharde pad in. Op de laatste Freytag y Berndt (215C  — 2017) kaart staat dit pad nog aangegeven met een rode stippellijn (project). In het echt  is het pad al aangeduid met Prlp 9 (geel-wit). Best verwarrend, want die loopt op de kaart (nu nog) noordelijker. Gewoon de bordjes Prlp 9 volgen dus. Het nieuwe prlp9 pad is pas schoongemaakt en hersteld en duidelijk bewijzerd.

San Antonio del Monte. Vergezichten tijdens rondwandeling La Montaña de la Hiedra.

Aanvankelijk loopt het pad door een gebied met veel brezalbebossing en heb je regelmatig uitzicht over het lager gelegen gebied van Garafia. Rechts achter heb je als orientatiepunt Montaña San Antonio met de zendmasten op het hoogste punt.

Geiten van la Palma tijdens rondwandeling bij San Antonio del Monte op La Palma.

Wat lager tijdens de afdaling gaat de vegetatie over in een pijnbomenbos. De kans is groot dat je daar de leveranciers van de overheerlijke geitenkaas uit Garafia, die vrij door het bos lopen, tegen zult komen.

La Palma wandelen. Blik in Barranco de los Tanques bij San Antonio del Monte op La Palma.

Als je af en toe op splitsingen eventjes iets van de route afwijkt naar het zuiden (links) heb je een fraai uitzicht in de diepe Barranco de los Tanques. Wel terugkeren naar de route PRLP 9. Want die aftakkingen lopen allemaal dood in de afgrond van de barranco !

Waterbron Fuente la Huerta bij San Antonio del Monte op La Palma.

Wanneer de PRLP9 op een asfaltweggetje komt volg je de bewijzering naar links. Je komt al snel bij de waterbron Fuente la Huerta waar ook een tweetal grote picknick tafels staat. Een mooi punt voor een rustmoment. Eventjes verder kruis je het groen-wit gemarkeerde wandelpad SLLP 51. Deze volg je links omhoog. Aanvankelijk over een smal beton pad met een aantal kleine vakantiehuisjes er langs. Op een gegeven moment buigt het pad rechtsaf het bos in. Je ziet het kruis rechts op de muur, waar je niet heen moet, beter dan de markering waar je wel heen moet. Maar is desondanks niet te missen.

Gekapte brezalboom loopt opnieuw uit tot brezalstruik bij San Antonio del Monte op La Palma.

In dit gebied rond San Antonio wordt veel brezalhout gekapt voor allerlei doeleinden. Een brezalboom die gekapt wordt laat zich niet op zijn kop zitten. Uit de dikke stronk komt een groot aantal nieuwe twijgen tevoorschijn. Het bos wordt op deze manier door het kappen steeds dichter, geen doorkomen meer aan. Het pad brengt je naar de woongemeenschap Llano Negro. Daar kruis je wandelpad Prlp9.3 die je linksaf volgt richting San Antonio. Dit soms smalle paadje is duidelijk gemarkeerd maar af en toe redelijk dichtgegroeid. Vooral bij de kleine betonnen oprit van het huisje met de onzichtbare opgesloten honden, moet je even goed opletten. Het smalle pad gaat boven het huisje langs en wordt kort daarna weer breder en brengt je terug naar het kerkje van San Antonio del Monte.

La Palma wandelen. Wandelpad sllp51 omhoog naar San Antonio del Monte op La Palma.